ANNONS

Airmee-bud får 13 kronor per leverans: "Desperata människor"

"Ett system som är rena exploateringen".

ANNONS

Det har stormat en hel del kring last mile-bolaget Airmee den här sommaren. Bland annat har flera av Airmees underleverantörer misstänkts för ekonomisk brottslighet. Nu är speditören åter i blåsväder.

LÄS ÄVEN: Airmees leverantörer misstänks för ekobrott: ”De bryr sig inte”

Enligt uppgifter till Di så jobbar många av chaufförerna under stressiga förhållanden, och till en lön som det inte går att leva på. En chaufför, som inte vågar avslöja sitt namn, säger till tidningen att han endast får 13 kronor per utförd leverans. Han får inte heller någon OB-ersättning och inga försäkringar.

Jag hämtar paketen vid halv fem på eftermiddagen och kör till elva på kvällen. Som minst blir det 40 stopp på ett pass, som mest det dubbla, berättar föraren, som man kallar för Damir, och fortsätter:

Det är så det är för många. Först jobbar man åtta timmar på ett ställe, sen fortsätter man med att köra ut paket. Jag får mellan 10 000 och 12 000 kronor efter skatt per månad, det är för lite för att klara sig på.

Sagt upp avtalet

Damir är anställd av Ripro Holding, en underleverantör till Airmee, och företaget vill inte kännas vid de arbetsförhållanden som målas upp. De hävdar i sin tur att Damir har en fast timlön på 138 kronor.

Det är falskt, hävdar Damir när han visar upp kontraktet för Di.

Som Ehandel berättat tidigare har Airmee sagt upp avtalet med Ripro Holding, som drivs av en utvisad uzbekisk man enligt Di. Avtalet löper dock enligt uppsägningstid och avslutas först den 18 februari 2024. Men Damir tycker att Airmee borde ta ett större ansvar för förarnas arbetsförhållanden.

Det är Airmee som bestämmer, det är de som har byggt upp ett system som är rena exploateringen. Men när man kommer till Sverige och är desperat fattar man inte vilka regler som gäller.

Många är från Sri Lanka, Uzbekistan, Rumänien och Moldavien. Det här jobbet är för desperata, olyckliga människor.

LÄS ÄVEN: Last mile-bolagen slänger ut leverantören: ”Skadat förtroendet”

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.