ANNONS

Avslöjar: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel

Avslöjar: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel

Står för 12,5 procent av omsättningen.

ANNONS

Efter en dramatisk höst med bland annat butiksstängningar och svängiga tider på börsen, har flera experter ifrågasatt hur bra det egentligen går för H&M:s e-handel. I dag är det dags för företagets kapitalmarknadsdag, och i ett pressmeddelande väljer modegiganten att för första gången delge konkreta siffror för sin e-handelsverksamhet.

E-handeln extra lönsam

Enligt pressmeddelandet omsätter H&M:s e-handel 29 miljarder svenska kronor, vilket motsvarar 12,5 procent av koncernens totala omsättning. Samtidigt uppges onlineförsäljningen visa upp god lönsamhet, och står i dagsläget för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat.

LÄS ÄVEN: Uppgift: H&M:s e-handel omsätter 20 miljarder kronor

I samma veva meddelar företaget att den relativt nya avdelningen New Business, som bland annat omfattar Arket, Monki, H&M Home och Cheap Monday, omsätter 17 miljarder kronor, vilket motsvarar 7 procent av koncernens omsättning.

Prognosen: 75 miljarder 2022 

Samtidigt beskriver H&M 2018 som ett år med fortsatta utmaningar, där framför allt butikshandeln kan komma att få det lite kämpigt. Istället är det just e-handeln och New Business som ska ta företaget framåt. Båda avdelningarna väntas växa med minst 25 procent i år, och företaget räknar med en liknande utveckling även åren efter det.

- H&M:s e-handel förväntas fortsätta att öka starkt med en tillväxt på omkring 20 procent om året och på så sätt nå 75 miljarder kronor 2022, skriver företaget i en kommentar.