ANNONS

Beskedet: Här är PostNords åtgärdspaket för Black Friday

Mathias Krümmel, chef för produktion på PostNord

"Vi har förberett oss hela året".

ANNONS

PostNord presenterar sitt åtgärdspaket för att möta årets Black Friday, som infaller i samband med julhandeln. Logistikföretaget själva bedömer att volymerna kommer att öka med ungefär 3-4 procent i år, vilket är en försiktigare ökning än ifjol. Då passerade hela 900 000 paket PostNords terminaler under Black Friday-helgen.

Vi har förberett oss för årets Black Friday under hela året. Det kommer bli roliga och intensiva dagar! Vi kommer att jobba på tillsammans runtom i hela landet med att leverera till mottagarna, säger Mathias Krümmel, chef för produktion på PostNord, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: PostNords Black Friday-varning: ”Har vi räknat fel blir det tajt”

Åtgärdspaketet består bland annat av förstärkningar på terminaler, stöttning till paketombud, söndagssortering, nya och tillfälliga ombud, samt utökade hemleveranser och bättre spridning på transporterna. Dessutom kommer man att ha utökade öppettider för sin kundservice.

Ett viktigt fokus har i år varit att titta på hur vi ska kunna underlätta för våra paketombud, som vi vet tidigare har fått problem med platsbrist under den här perioden. Därför utökar vi också våra hemleveranserbjudanden, säger Mathias Krümmel.

Fakta: Så här jobbar PostNord under julen

  • Tar in knappt 3 000 extra medarbetare i hela landet.
  • Sätter upp ungefär 2 000 röda brevlådor för julkorten som vanligt.
  • Förstärker kundservice med extra öppet på telefon från Black Friday till 21/12. Få svar på dina frågor mellan 8.00 och 19.00 på vardagar och mellan 9.00 och 15.00 på lördagar. Mejlhantering är öppen 06.00-22.30 vardagar.
  • Lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö, vilket ger snabbare leveranser av e-handlade varor. Vissa helger under perioden kör vi också i större delar av landet.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Håller extra öppet på serviceställen som lämnar ut stora paket (PostNords egna distributionspunkter) under högsäsongen.
  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 8/11 till den 21/12 i de områden där underlag finns.
  • Levererar pallar med varor till butiker och företag på lördagar den 30/11, 7/12 och 21/12 i de områden där underlag finns.
  • Sätter in extra transporter.
  • Jobbar tillsammans med avsändande kunder för att skapa bättre prognoser.
  • Levererar hem till privatpersoner kvällstid där det finns underlag.
  • Öppnar 60 tillfälliga ombud speciellt för högsäsongen. Utöver det har vi öppnat cirka 100 nya ombud sedan förra året.