ANNONS

Buttericks gick från minus 8 miljoner till svarta siffror

Buttericks gick från minus 8 miljoner till svarta siffror
Therese Carlsson har tagit över rodret på Buttericks.
Foto: Buttericks

Nu ska företaget anpassas till nya köpbeteenden.

ANNONS

2017 var ett händelserikt år för detaljshandelsföretaget Buttericks. I april kom företagets sammanställning av det senaste räkenskapsåret, som i deras fall varar mellan den 1 maj och den 30 april.

Resultatet var minst sagt nedslående. Från att ha gjort ett minusresultat på - 520 000 kronor under verksamhetsåret 2015/2016, landade siffran för 2016/2017 istället på minus drygt åtta miljoner kronor. Även omsättningen minskade något, från 83,7 till 75,5 miljoner.

Generationsskifte vände minus till plus

Men enligt Therese Carlsson var resultatet väntat.

- Det var ett väntat resultat för oss. Vi har genomfört ett kostsamt och kännbart generationsskifte de senaste två åren som har inneburit stora utmaningar. Nu faller saker på plats och vi har för närvarande åter svarta siffror. De kostsamma och svåra förändringarna ligger bakom oss, skriver hon till Ehandel.se.

Therese Carlsson tillträdde vid årsskiftet och tog då över efter företagets förra vd, som innehaft posten i över 40 år. 

LÄS ÄVEN: Buttericks vd lämnar efter 40 år - här efterträdaren 

"Har tvingat oss att tänka nytt"

Nu menar Buttericks att förändringarna lett till att de i slutet av 2017 åter kunde uppvisa svarta siffror.

- Förra årets svaga resultat har påverkat oss samtidigt som det har tvingat oss att tänka nytt. Vilket vi redan nu kan se resultat på, då vi per den sista december ser ett positivt resultat.

Framöver kommer företaget att anpassa affärsidén mer till dagens digitala marknad.

- Vi satsar på vår kärnverksamhet och vårt varumärke. Vi anpassar oss också mer till kundens nya köpbeteende. Det gäller både vår näthandel och i våra egna fysiska butiker, avslutar Therese Carlsson.

Michell Grönlund

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.  michell@ehandel.se