ANNONS

Chefredaktören försöker E-handla, med mycket dåligt resultat

Chefredaktören försöker E-handla, med mycket dåligt resultat
ANNONS

Den 18 oktober får min kollega ett e-post ifrån företaget Logitech med ämnesraden "Du har blivit utvald att få affären av ditt liv!". En rubrik som lika väl kunnat hittats i ett skräppost. I brevet erbjuder Logitech 40 procent rabatt på valfri produkt i deras webshop, detta endast under en dag. Jag ber min kollega skicka brevet till mig då jag funderar över att beställa något för att se hur en stor aktör som Logitech sköter sin e-handel. Det visar sig vara en av de sämsta upplevelserna jag någonsin haft på nätet och då har jag beställt av butiker som gått i konkurs, där jag aldrig fått beställningen.


E-postmeddelandet ifrån Logitech

Den 19 oktober lade jag en beställning hos Logitech på ett par rosa hörlurar till min sambo. Notera att det är en billig produkt och i princip en testorder ifrån min sida. Själva beställningen gick vad jag minns smärtfritt. Det var en del fula formulär och jag skickades mellan olika domäner men jag fastnade inte någonstans. Logitech använder en tredjepartslogistik vid namn Digital River som jag under och efter beställningen fick bekanta mig med.

Det kom aldrig något paket

Det hände sedan ingenting på en månad. Jag började fundera över om det faktiskt var via ett skräppost jag hade beställt. Den 17 november dimper dock följande brev ner i min virtuella brevlåda:

"Onsdagen den 19 oktober erbjöd vi ett antal Logitech-kunder 40% rabatt när de handlar i vår webbutik.

Du är en av dessa utvalda kunder, och du har också accepterat vårt erbjudande och gjort en beställning på www.logitech.com. Logitech tackar för din beställning. Tyvärr har den stora efterfrågan gjort att vissa produkter har tagit slut på lagret, och därför kan vi för närvarande inte leverera alla beställda produkter.

Vi räknar med att kunna leverera din order före mitten av december. Vi ber om ursäkt för den långa väntetiden. Om detta inte är acceptabelt ber vi dig kontakta oss för att annullera ordern och få en ny personlig kod. Med den nya personliga koden kan du beställa en annan produkt på samma villkor som med jubileumserbjudandet."

Eftersom jag lagt en order för att testa dem låter jag ärendet ligga några dagar. Om jag hade beställt något viktigt gissar jag att jag hade varit lite irriterad vid detta laget.

Beställningen skickas efter 6 veckor

Den 29 november mailar jag dem och ber om att få min order annullerad för att se vad som händer. Den 1 december får jag följande svar:

“Jag förstår att du vill att vi annulerar order: XXX om den inte redan skickats. Jag skall försöka hjälpa dig med detta.

Din order gick ut i från vårat lager igår den 30 November, och har fått spårningsnummer: XXX. Vill du fortgå med din order eller vill du fortfarande ångra ditt köp?”

Min order är alltså skickad nu. Det är trevligt att jag fortfarande kan ångra mitt köp men jag låter även detta ärende ligga, och inväntar hörlurarna.

UPS levererar mitt på dagen

Den andra december, en fredag, får jag ett sms av UPS som alltså verkar vara Digital Rivers fraktbolag. De skriver att jag inte varit hemma när de varit där, runt lunch, och att de ska återkomma samma tid nästa arbetsdag. Nu är det så att jag jobbar och är inte hemma mitt på dagen. De kommer dock även på måndagen, efter helgen, och lämnar en lapp där de ber oss kontakta dem.

Under helgen försökte jag ringa UPS men de har inte öppet på helger. Min sambo får dock tag på dem på måndagen och får reda på att deras utlämningsställe ligger i Malmö, vi bor ungefär en timme därifrån. Det visar sig att min sambo kan vara hemma den 7 december, mitt på dagen, och vi får därmed de rosa hörlurarna efter sju veckor.

Jag frågar Logitech lite snällt vad som egentligen hände efter deras endagskampanj och de svara då följande:

“Angående problemet som vi hade i samband med vår kampanj så fick vi ett mycket större svar på kampanjen än vi hade väntat oss, och därför var våra system inte förberedda för all den trafik och alla ordrar.

En följd av det blev också att många av våra produkter tog slut i lagret, på grund av den stora efterfrågan, och vi behövde därför invänta nya.”

Julklappar hos Logitech

Jag är inte sur eller arg på Logitech utan konstaterar mest hur allt kan gå fel när man inte kontrollerar alla led själv. Inget ont om tredjepartslogistik utan detta handlar mer om alla former av outsourcing där man har dålig kontroll. Förhoppningsvis har Logitech lärt sig av sin kampanj och låter inte e-handlande kunder få uppleva något liknande igen. Det intressanta är dock att jag idag får följande e-post i min brevlåda:

Ska man slå till? Det är faktiskt kostnadsfri expressleverans och 60 procents rabatt. I det finstilta finner vi dock följande:

"Kom ihåg att det tar litet tid att behandla en beställning. Leveranserna utförs av en rad olika transportföretag, t.ex. UPS och FedEx. Eftersom UPS beräkningar endast gäller hur lång tid själva frakten tar så bör du räkna med ett dygn extra för att vi ska hinna kontrollera och expediera beställningen (så är du på den säkra sidan). Logitech påtar sig inget ansvar för försenade leveranser. Expressleverans tar vanligtvis 1-3 arbetsdagar."

Varorna bör alltså nå mig innan julafton. Men jag är ledsen Logitech, det blir tyvärr inga julklappar ifrån er webshop i år.

 

En sak jag inte nämnt i historien ovan är det faktum att jag under resans gång blivit hänvisad till flera olika domäner och system som varit helt fristående ifrån Logitech. Dessa har inte ingett förtroende utan snarare påmint om phishing-sajter. Ett exempel är www.findmyorder.com där du kollar din orderstatus.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se