ANNONS

Dålig idé att använda 3D-Secure som trygghetsmärke

Dålig idé att använda 3D-Secure som trygghetsmärke

Charles Nicholls på Practical eCommerce är inget fan av 3D-secure och de flesta e-handlare ogillar förmodligen det extra konverteringsdödande steget i kassan. Vi har flera gånger skrivit om kortföretagens påhitt med ett extra säkerhetslager som minskar kortköpen på nätet. Men vad händer om man skyltar med 3D-secure i sin butik?

ANNONS

På senare tid har Charles Nicholls märkt något mycket konstigt. Allt fler e-handlare i USA har tydligen börjat använda logotyperna för "Verified by Visa" och "MasterCard SecureCode" som trygghetsmärken i sina nätbutiker. En konstig utveckling med tanke på att både kunder och e-handlare förmodligen hade klarat sig utan det extra steget i kassan där man ofta glömmer bort sitt lösenord.

- Jag har länge trott att detta är en dålig sak för konverteringen - huruvida det hjälper till att förhindra bedrägerier är en annan sak - men fram till nu var det bara en intuitiv känsla baserad på anekdotiska bevis och en personlig motvilja av 3D Secure-programmet. Jag har ofta lämnat butiken när jag har fått upp 3D-secure, säger Charles Nicholls.

Vad säger kunderna?

Charles som ogillar 3D-secure satte sitt eget konverteringsföretag, SeeWhy, på att utvärdera vad kunderna tyckte om att se 3D-secure-loggorna som trygghetsmärken i en nätbutik. Förmodligen inte den mest objektiva undersökningen men SeeWhy frågade ut strax över 500 nätkonsumenter om de övervägde att lämna sidan när de såg en av dessa logotyper.

Tolv procent sade sig överväga att lämna om de såg "Verified by Visa" och tio procent övervägde lämna om de såg "MasterCard SecureCode". Inte ett bevis för att kunderna faktiskt kommer att lämna sidan, men förmodligen inte det man vill förmedla med ett trygghetsmärke.

Charles tips är inte oväntat att inte använda dessa loggor som trygghets- eller säkerhetsmärken. Använd istället de klassiska loggorna för MasterCard och Visa för att skylta med att kreditkort går att använda i kassan. Det är även en bra idé att ha flera betalalternativ för de kunder som också ogillar 3D-secure eller helt enkelt glömmer sitt lösenord.

 

Källa: Practical eCommerce

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se