ANNONS

Danska jätten erövrar Sverige - så har det gått hittills

Satsar mångmiljonbelopp på offensiv expansion.

ANNONS

Danska Thansen och finska Motonet är Biltema-utmanarna, som går en hård kamp om att etablera sig som det självklara valet bakom den inhemska giganten.

De letar lägen och öppnar nya varuhus på löpande band och nu har vi facit för Thansens första riktiga verksamhetsår i Sverige, 2023.

Av bokslutet framgår att nettoomsättningen ökade dramatiskt från 970 000 kronor till 24,9 miljoner - givetvis kopplat till öppningen av nya butiker. Totala rörelseintäkter för året skrevs dock till 45,9 miljoner, men mer om det längre ned i artikeln.

Bolaget har under 2023 öppnat sex stycken butiker. I slutet av 2023 hade bolaget 42 personer anställda, skriver de i årsredovisningen.

Närmar sig 20 butiker

Där får vi också veta exakt hur stor butiksflottan ska bli i år. Det är ingen liten blygsam utökning, utan en rejäl satsning som dessutom innebär att man ska anställa mellan 50 till 60 nya medarbetare i landet.

Under 2024 förväntas bolaget öppna ytterligare åtta till tio butiker. Det innebär att i slutet av 2024 planerar bolaget att ha 15 till 17 butiker i Sverige, skriver de.

Tittar vi på rörelseresultatet så noterar man en vinst på drygt 1 miljon kronor. Att jämföra med en förlust på nästan -2,4 miljoner under 2022. Det trots att rörelsekostnaderna ökade enormt, från 3,3 till 44,9 miljoner kronor under 2023.

De har utöver försäljningen på 24,9 miljoner också "övriga rörelseintäkter" på 20,9 miljoner kronor. Exakt vad de övriga intäkterna avser framgår inte, men det rör sig förmodligen om tillskott från koncernen för etableringskostnader.

"Ökat mer än 30 procent"

Det svenska bolaget har även fått ett aktieägartillskott på 10 miljoner kronor, som tillsammans med årets resultat utgör ett eget kapital på drygt 10,3 miljoner.

Helt klart är att den danska jätten är villiga att satsa åtskilliga miljoner för att snabbt bli en stor aktör i Sverige. Och 2024 verkar även ha börjat lovande försäljningsmässigt.

Nettoomsättningen har ökat mer än 30 procent, då verksamheten i bolaget har ökat väsentligt kopplat till nyöppnade butiker, skriver de i årsredovisningen.

Utöver sina varuhus har Thansen givetvis även en svensk webbutik.

LÄS ÄVEN: Här är notan för finska jättens offensiv i Sverige - över 20 miljoner