ANNONS

Deras e-handel rusar i pandemin: "Starkt resultat i en turbulent tid”

Clas Ohlsons nya vd Kristofer Tonström
Foto: Clas Ohlson

"Förutsättningarna ändras snabbt".

ANNONS

Efter en minst sagt annorlunda tid i handeln har det blivit dags för Clas Ohlson att sitt tredje kvartal och därmed också verksamhetsårets första nio månader.

Kvartalet, som tog slut den 31 januari i år, innebar ett omsättningstapp på nio procent, vilket innebar att man landade på drygt 2,63 miljarder kronor. E-handelsförsäljningen vägde dock upp - den ökade med 59 procent till 288 miljoner kronor. Samtidigt backade rörelseresultatet från 378 till 358 miljoner kronor.

Ett starkt resultat i en turbulent tid där vi bland annat hanterat nya restriktioner i Sverige strax innan årets viktigaste försäljningsvecka samt den nedstängning som skedde i Osloområdet i januari, konstaterar vd Kristofer Tonström i ett pressmeddelande.

Som anledningar till de stabila siffrorna nämner Clas Ohlson bland annat satsningar på e-handeln och företagets omnistrategi, med Click&Collect, snabba leveranser och upphämtning utanför butiken som följd.

Detta är bara några exempel på hur vi jobbar för att öka vår försäljning trots ett utmanande marknadsklimat. I februari minskade vår organiska försäljning med 11 procent medan onlineförsäljningen ökade med 112 procent. Detta påminner om vikten av att fortsätta utveckla vårt erbjudande och våra försäljningskanaler för att möta snabbt föränderliga kundbehov.

"Fortsatt stor osäkerhet"

Kristofer Tonström, som tillträdde som vd på Clas Ohlson så sent som den 8 februari, konstaterar att företaget fortfarande måste “parera för förändringar i en osäker omvärld”.

Vi är i ett marknadsläge som präglas av en fortsatt stor osäkerhet och förutsättningarna för vår verksamhet ändras snabbt. De skarpare restriktionerna i Norge innebar att vi som mest stängde cirka 30 procent av vårt norska butiksnät. Till detta har den norska kronans utveckling fortsatt att påverka oss negativt och vi bedömer att beroendet av den norska kronan kommer att ha en påverkan på vårt resultat även framåt.

En annan osäkerhetsfaktor är pandemins tilltagande påverkan på de globala logistikkedjorna. Vi ser att vi som bolag är väl förberedda för detta med möjlighet att anpassa vårt erbjudande och med ett nyöppnat inköpskontor i Polen får vi fler och mer närliggande alternativ i vår varuförsörjning. Att arbeta med leverantörer närmare våra försäljningsmarknader är också ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete.

Under årets första nio månader minskade Clas Ohlsons omsättning med 5 procent till drygt 6,7 miljarder kronor. Rörelseresultatet uppgick till 672 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 590 miljoner samma månader året innan.