ANNONS

E-handeln minskar med 3% enligt DIBS nya rapport

E-handeln minskar med 3% enligt DIBS nya rapport

Konsumenterna handlar oftare, men för mindre belopp och e-handeln blir en alltmer naturlig del av handeln. Detta enligt rapporten DIBS E-handelsindex 2012 som också säger att e-handeln i Sverige minskat med 3 procent jämfört med förra året.

ANNONS

Svenska konsumenter handlar oftare på nätet och har under de senaste sex månaderna gjort 7 inköp på nätet, att jämföra med 6,6 i fjol och 6,2 för första halvåret 2010. Men samtidigt som konsumenterna säger att de handlar oftare, så anger de också att de i genomsnitt spenderar mindre belopp på nätet enligt DIBS E-handelsindex 2012.

Baserat på konsumenternas uppskattning beräknas e-handeln till 70 miljarder kronor i Sverige under 2012, att jämföra med 73 miljarder kronor för i fjol baserat på dagens eurokurs (10:e oktober). Något som betyder att e-handeln i Sverige minskat med 3 procent sedan 2011.

– E-handeln har gått in i en ny mognadsfas och är nu ett naturligt inslag i det dagliga livet. Svenskar handlar oftare men konkurrensen om konsumenterna skärps och kraven ökar för att driva framgångsrik e-handel, säger Eric Wallin, VD på DIBS.

Att e-handeln i Sverige minskar med 3 procent går tvärt emot senaste E-barometern som spår en ökning med 13 procent, och Brings E-handelsrapport som visar att e-handeln i Norden ökar med 15 procent för 2012. DIBS menar på att e-handeln naturligtvis kan ha påverkats av Europas ekonomiska kris. Deras rapport inkluderar även resor och andra tjänster medan E-barometern främst täcker internethandel med fysiska varor.

Resor fortfarande störst på nätet

Den reserelaterade konsumtionen står för 31 procent av e-handeln i Sverige, och de näst största kategorierna är elektronik som står för 15 procent, samt möbler och liknande för hemmet med 12 procent.

Elektronik, möbler, media, apoteks- och skönhetsprodukter ökar sedan förra året, medan förbrukningsvaror i hemmet, resetjänster och mode minskar. Den snabbaste nedgången står förbrukningsvaror till hemmet för som minskat från 13 procent till 9 procent av den totala marknaden.

Att det är enkelt och sparar tid är den mest bidragande orsaken att svensken e-handlar, 63 procent. Mindre viktigt, men ändå en betydande drivkraft är möjligheten att hitta lägre priser anger 61 procent av de tillfrågade och 60 procent anger att det är lätt att jämföra produkter och priser. Andra viktiga anledningar till att handla online är att det kan utföras oberoende av öppettider, 56 procent.

Den fullständiga rapporten, på 50 sidor, finnas nu att läsa här (.pdf).

Källa: Press
Relaterade nyheter:
E-handeln växer snabbt trots ekonomisk oro

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.