ANNONS

E-handlare kräver besked om ersättning (uppdaterad)

E-handlare kräver besked om ersättning (uppdaterad)
ANNONS

Som de flesta av våra läsare vet låg Auriga ePayment nere större delen av gårdagen. Detta innebär att flera stora e-handlare hade stopp i sin försäljning mitt i julhandeln, för de som handlade med kort. Det började någon gång under förmiddagen och problemet löstes inte förräns vid tio-tiden på kvällen. En e-handlare säger sig har förlorat minst 100 000 kronor på grund av haveriet.

Computer Sweden har pratat med Clas Ohlson och e-handlaren Design Online. Clas Ohlson slapp problem i butik men e-handeln påverkades:

– Vi har haft störningar under eftermiddagen med kortbetalningar i vår nätbutik. Däremot har butikerna en annan lösning så de påverkas inte, säger John Womack, informationschef på Clas Ohlson.

Jörgen Bödmar, vd på Design Online, är mycket besviken på Auriga och kräver besked om ersättning:

– Vi har tappat försäljning för säkert 100 000 kronor. Det är helt oacceptabelt. Det måste komma en förklaring, besked om ersättning och plan för hur de ska se till att det här aldrig händer igen, säger Jörgen.

Eftersom detta skrevs igår eftermiddag lär Design Online förlorat ännu mer pengar med tanke på att problemet fortsatte sent in på kvällen. På Twitter gick diskussionerna varma, kring Auriga, långt in i julmörkret och vid 21-22 började folk se de första betalningarna gå igenom igen. 22:10 skriver Auriga på sin hemsida att problemet skall vara löst.

Redundans på betalningar

En intressanta sak som kom upp i dessa diskussioner var att vissa e-handlare hade redundans på sina kortbetalningar. E-handlarna Dan Nilsson, Roliga Prylar, och Katrin Lundgren, SweCat, sade sig med en knapptryckning kunna byta betalleverantör för kortbetalningar. Båda dessa verkar förespråka att ha en allt-i-ett betalleverantör som t.ex. Payer eller Payson som backup ifall att den primära går ner.

De som inte hade denna redundans försökte istället styra om kortbetalningar till faktura genom att bjuda på fakturaavgiften och samtidigt skylta med detta på framsidan.

Vår bloggare Bernt Bergkvist har idag skrivit ett inlägg som behandlar detta ämne, då kontrollen inte längre blinkar blå. Aurigas driftstörning diskuteras även här i vårt forum.

Källa: computersweden

 

Uppdatering:
Auriga berättar nu vad som hände bakom kulisserna. Vad vi kan fastslå är att det handlar om tolv timmars nedtid och en hel del tekniskt strul. De skriver följande på sin hemsida:

"Tjänsten Auriga ePayment drabbades den 15 december av en driftstörning klockan 09:55 på förmiddagen. Vi arbetade hårt tillsammans med IBM och en nätoperatör för att identifiera orsaken till driftstörningen, vilken visade sig vara komplex, men som till slut kunde isoleras till ett hårdvaruproblem i nätverksinfrastrukturen hos en extern leverantör. Klockan 21.50 hade relevanta delar bytts ut och driften var återställd.

Vi beklagar uppriktigt de olägenheter som detta har orsakat och kommer nu att analysera vad som förorsakade driftstörningen samt att genomföra de eventuella förbättringar som krävs för att säkerställa att problemet inte inträffar igen i framtiden."

 

Relaterade nyheter:
Auriga ePayment ligger nere mitt i julhandeln

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se