ANNONS

E-handlaren öppnar sin första butik: "Expert inom överlevnad"

E-handelsföretaget Garphyttan finns i Europa och i Nordamerika, nu tar de nästa steg och öppnar fysisk butik.

Finns på 30 marknader men detta blir Garphyttans första flaggskeppsbutik.

ANNONS

E-handlaren Garphyttan har precis öppnat sin första fysiska butik i centrala Stockholm.

Butiken är på 180 kvm och kommer enligt ett pressmeddelande från företaget att erbjuda ett komplett utbud av funktionella och slitstarka kläder för livet utomhus.

Garphyttan, som grundades 2019, är ett varumärke som tillverkar frilufts- och arbetskläder för försäljning direkt till konsument. Hittills har distributionen bara bedrivits genom egen e-handel, vilken betjänar kunder på över 30 marknader i Europa och Nordamerika.

Vi ser öppnandet av en fysisk butik som ett naturligt nästa steg i vår tillväxt- och etableringsresa som skandinaviskt outdoorvarumärke med globala ambitioner. Att den första butiken öppnar i Stockholm är ingen slump – det är ett sätt för oss att stärka vår position på en kommersiell nyckelmarknad, samtidigt som det markerar vårt geografiska ursprung, säger Ludvig Blomqvist, vd på Garphyttan.

Flera användningsområden

Garphyttans kläder fokuserar på slitstyrka, funktion och mångsidighet. Kollektionen är indelad i tre produktserier – Original, Specialist och Crafter – som med sina karaktäristiska särdrag möjliggör ett brett spektrum av användningsområden.

Jag har 30 års erfarenhet av outdoorliv och är en expert inom överlevnad. Jag har utformat kläderna utifrån de höga krav jag själv ställer när jag vistas utomhus. Kläderna ska vara bekväma, tåliga och multifunktionella, säger Johan Skullman, Produktutvecklare på Garphyttan.

Som operativt ansvarig för butiken har Garphyttan rekryterat Anders Astridsson, specialist på fysisk retail i outdoorsegmentet med mångårig erfarenhet av arbete i ledande befattningar.

Jag har med stor nyfikenhet följt Garphyttan sedan lanseringen och är mycket imponerad av vad de lyckats åstadkomma på denna korta tid. Att få möjlighet att ansluta till företaget i detta skede är väldigt spännande. Butikens läge, storlek och utformning känns helt perfekt – jag tror att den inom kort kommer bli en destination för friluftsentusiaster i hela Mälardalen, säger Anders Astridsson, Flagship Store Manager på Garphyttan.