ANNONS

E-handlarens svar - efter myndighetens fusk-larm

Magnus Månsson, vd för Bubbleroom

"Har fått konstatera att det går att göra olika bedömningar".

ANNONS

I går kom beskedet att Konsumentombudsmannen belägger sex handlare med vite efter vad man anser var rea-fusk under hösten.

Bland dessa fanns e-handlarna Aim'n och Bubbleroom och vi har hört av oss till båda för att få deras syn på beslutet och agerandet kring prissättning under höstens reaperiod.

Aim'n har lovat att återkomma efter dialog med Konsumentverket. Bubbleroom är däremot villiga att kommentera redan nu.

Vi vill klargöra att vår avsikt aldrig har varit att vilseleda våra konsumenter och att termen "reafusk" är Konsumentombudsmannens ordval, säger Magnus Månsson, vd för Bubbleroom, till Ehandel.

De fick påstötningar från Konsumentombudsmannen redan i slutet av förra året och säger sig då ha korrigerat utifrån de invändningar man mottog.

Vi tog emot informationen om vilseledande priskommunikation i december och har sedan dess arbetat för att förtydliga vår prissättning och kommunikation enligt gällande regelverk. Vi tar Konsumentombudsmannens beslut på allvar och ser till att våra processer är i linje med kraven som ställs, säger Magnus Månsson.

"Regelverket är komplext"

Precis som Mio menar också Bubbleroom att regelverket är otydligt och att man tyckt sig ha agerat inom ramarna för dessa.

Regelverket kring priskommunikation är komplext och inte heller Konsumentverkets riktlinjer är alla gånger helt tydliga. Det har aldrig varit vår avsikt att vilseleda konsumenten, men vi har fått konstatera att det går att göra olika bedömningar om vilka krav gällande regelverk ställer, säger Magnus Månsson och fortsätter:

Vi har arbetat för att förbättra vår prissättningskommunikation under höstens reaperiod efter att ha fått information från Konsumentombudsmannen om deras syn på situationen. Vi hade redan innan gjort justeringar i vår priskommunikation utifrån Konsumentverkets synpunkter som vi anser är förenliga med gällande regelverk.

Kommer ni att överklaga beslutet?

Vi har genomfört justeringar och sett över nuvarande prissättning och kommunikation. Vi kommer att noggrant utvärdera Konsumentombudsmannens beslut för att få en fullständig förståelse av dess innebörd innan vi tar några ytterligare steg.

LÄS ÄVEN: Myndigheten slår mot Mio och Jysk - anklagar jättarna för rea-fusk

LÄS ÄVEN: JYSK:s svar på anklagelsen om rea-fusk: "Är Konsumentverkets ord"

LÄS ÄVEN: Mio:s VD om påstådda rea-fusket: "Blir ett missförstånd"