ANNONS

En miljon till forskningsprojekt och verktyg för E-handeln

En miljon till forskningsprojekt och verktyg för E-handeln
ANNONS

Plattformsleverantören Nordisk e-handel och seo-företaget TopVisible har fått drygt en miljon kronor av statliga Vinnova för att utveckla ett nytt analysverktyg för e-handlare.

Det nya verktyget, som sägs vara det första i världen, skall i realtid genomföra marknadsundersökningar hos e-handlare. Det ska koppla ihop en bättre förståelse för kunderna med direkt påverkan på vad och hur man säljer.

- Det är väldigt viktigt att ligga högt upp på relevanta sökord då detta står för en stor del av trafiken till webbplatsen. Tappar man placering börjar man snabbt tappa försäljning. Vi har tekniken för att kolla placeringarna. Genom att integrera detta i en spännande e-handelslösning, kan vi hjälpa svenska e-handlare att växa och förhoppningsvis skapa fler jobb, säger Jacob Lönroth, CTO på TopVisible och projektledare.

Det nya verktyget planeras att släppas i en betaversion sommaren 2014. I projektet samarbetar företagen med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, och de tycker att det är ett spännande projekt:

- Projektet är mycket intressant då vi bygger in forskning om användarbeteenden i en analystjänst med hjälp av mjukvara som tidigare knappt varit möjligt. Jag tror att vi har potential att skapa en plattform för en ny typ av kundanalys som grund för innovation, även för andra företag än e-handlare, säger Jonas Matthing på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se