ANNONS

Extra adress öppnar dörren för fler hemleveranser

Extra adress öppnar dörren för fler hemleveranser
Väntar på hemleverans?

Nytt samarbete mellan Glue och Bring ska öka e-handeln.

ANNONS

Handla från vilken webbshop som helst och få varorna direkt innanför dörren när du inte är hemma. Det är tanken med det nya samarbete som Glue nu har inlett med postföretaget Bring.

Gluebox blir leveransadress

Hemligheten är att den som har ett digitalt dörrlås från Glue får en unik Gluebox-adress som de anger som leveransadress vid köpet, istället för sin vanliga gatuadress. Via en B2B-app som Glue utvecklat kan leveransföretaget Bring sedan leverera varan innanför dörren hos kunden utan att denne behöver vara hemma och öppna.

- Jag tror att det här är framtidens sätt att få leveranser på. De flesta varor ska förr eller senare in i hemmet och när saker och ting ändå är så stressigt i vardagen känns det onödigt att behöva hämta ett paket på en servicepoint eller hos ett postombud, när man kan få det levererat hemma på ett tryggt och kontrollerat sätt, berättar Carl Johan Grandinson, VD på Glue, exklusivt för Ehandel.se.

Kunden får filmsnutt som kvitto

Glue-låset fungerar som så att man har kvar sitt vanliga dörrlås, men byter ut dörrvredet på insidan av sin dörr, vilken sedan kan öppnas genom en app för den som har tillgång.

För att kunderna ska känna sig trygga med att en främmande människa går in i deras hem får kunden även en filmsnutt som visar när paketet levereras i hemmet, vilken fungerar som kvitto.

100 personer i testgruppen

Projektet är just nu inne i en testfas och under juni har man börjat ta emot intresseanmälningar från privatpersoner som är intresserade av att pröva på leveransformen.

Hittills har ett hundratal personer tagits in i testgruppen, men intresset för att vara med har varit större än så och på Bring ser man det som självklart att delta i projektet.

- Många hör hemleverans och tänker att de måste sitta hemma och vänta mellan 8-17, men hemleveranser har ju idag utvecklats betydligt mer än så och nu är det ofta ett leveransfönster på två timmar eller kortare som gäller. Dock måste man ofta fortfarande vara på plats och möta bilen eller cykeln som kommer. Eftersom vi vill utveckla hemleveranser till att bli helt friktionsfria, så var det självklart att teama ihop med någon som kan erbjuda smart teknologi, säger Brings marknadsdirektör Johan Holgersson.  

“Vi måste köra samma”

PostNord har liknande projekt på gång och vi har tidigare kunnat berätta att de bland annat har testat att samarbeta med Ica för att kunna leverera matleveranser direkt in i kylen. Och Johan Holgersson tror att fler leveransföretag kommer att haka på projektet.

- Att fler leverantörer börjar med detta behövs för att det ska kunna växa och bli stort. Historiskt sett så har leveransföretagen valt att konkurrera på alla vis och det har varit vattentäta skott sinsemellan. För att e-handeln ska kunna växa ännu snabbare måste initiativ av detta slaget få en bred uppslutning från flera logistikoperatörer. Vi har alla ett ansvar att underlätta för e-handlande konsumenter, säger han.

Integritetskränkning inget problem

Enligt Glues egna undersökningar så vill 93 procent av deras runt 2500 kunder runt om i landet ha möjlighet att få e-handlade varor levererade i hemmet. Både Glue och Bring vittnar dessutom om att responsen på pilotprojektet hittills varit mycket positiv.

- Vi har hört en del respons inför piloten och den är odelbart positiv. Det vi trodde, att folk skulle uppleva det som lite integritetspåverkande att släppa in någon i sitt eget hem, det har vi inte hört alls, säger Johan Holgersson på Bring.

Michell Grönlund

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.  michell@ehandel.se