ANNONS

Finska lågpriskedjan intar Sverige – ”exceptionellt”

Motonet vill expandera till hela landet
Motonet/Pressbild

Nu öppnar första varuhuset.

ANNONS

Ehandel har tidigare rapporterat om den finska Biltema-utmanaren Motonet, som nu gör en storsatsning i Sverige.

Kedjan har även produkter inom fiske, jakt och båtliv. Och har nischat sig inom snabbservice som hittas i anslutning till varuhusen. Motonet har även en betydande e-handel, med leveranser från ett lager i Finland.

Öppnar två varuhus till i Sverige

Nu på lördag den 30 september öppnar kedjan till slut sitt första varuhus i vårt avlånga land. Och det har förlagts till Sundsvall. Det är över 5 000 kvadratmeter stort, med en kundyta på 3 500 kvadratmeter.

Motonet öppnar nästa år varuhus i Gävle och Örebro. I Finland har man i dag 40 butiker, samt en i Estland. Kedjan ägs av finska familjeföretaget Broman-koncernen. Totalt har koncernen närmare 2 500 anställda och förra året låg omsättningen på motsvarande närmare 5 miljarder kronor.