hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Tips på billigt retursätt

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100105
    annie88
    Deltagare

    Hej!
    Jag använder mig utav Posten Varubrev och ni andra som också använder det vet att man ej kan returnera med denna tjänst, tyvärr! Jag pratade med posten för ett tag sedan och de sa att det finns två alternativ:
    1. Att lägga till en tjänst som kostar någon tusenlapp per år
    2. Att köra med Skicka lätt för returer och skicka returfraktsedeln till kunden i efterhand. Kostar 54 kr/ paket.

    Att lägga till en tjänst för någon tusenlapp känns inte aktuellt, jag måste hålla i alla pengar jag kan såhär i början, plus att jag hoppas ju såklart på att inte det ska bli så många returer.
    Att köra med Skicka lätt kommer jag också förlora pengar på (per kund). Kunden står ju såklart för returfrakten, men det känns väldigt fel att ta 54 kr för returfrakt då min vanliga frakt är på 19 kr.

    Har ni några tips på bra retursätt? Förlorar ni också på returer?
    Och en sista fråga, är det dumt att ta mer betalt för returer än vad ord. frakt är? Tex, om jag skulle ta 39 kr för retur och 19 för vanlig frakt.

    #164056
    Piratessan
    Deltagare

    För returer som kommer tillbaka enligt ångerrätten brukar jag lämna valet av fraktmetod till kunden att avgöra. Jag upplyser alltid om att det är kunden som har ansvaret för att paketet kommer fram, om kunden sedan vill skicka med vanligt brev, skicka lätt eller med annat företag och vilken kostnad som är rimlig är upp till honom/henne. :)

    Någon reklamation har vi hittills inte haft, men om det händer skulle jag maila en fraktsedel till kunden. Vi skickar dock i regel med DHL och har lite tyngre paket så kostnadsläget där är lite annorlunda.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.