hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Frakten separat eller inbakat i priset?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100197
    Jolo
    Deltagare

    Hej :)

    Står inför valet att ha separat frakt eller baka in det i priset, skulle gärna vilja ha lite råd från er som har erfarenhet av vilket som är enklast och bäst.

    Fraktkostnaderna på mina varor är relativt dyra då de tillhör segmentet inredning.
    Den allra dyraste frakten för en produkt kan uppgå till 1000kr per enhet. Billigaste frakten på en produkt kan bli runt 200 kr.

    Om jag bakar in hela frakten i priset på respektive produkt blir det kanske enklare att hantera men…

    Det jag ser som ett dilemma är att om jag bakar in frakten i priset och kunden ångrar tex 2 av 3 produkter så måste jag betala tillbaka varornas pris, vilket då inkluderar 2000kr frakt vilket jag då går back på! 😎

    Man kan väl knappast vid en retur ange att fraktpriset var inbakat och att kunden inte får tillbaks de 2000kr som var ett egentligt fraktpris?? 😮

    Lägger jag frakten utanför måste jag ju lägga på mer och mer frakt ju fler produkter kunden köper, tex tre produkter: 3 x 1000kr. Detta ser ju inte så bra ut. :confused:

    Råd och erfarenheter mottages tacksamt!

    #164762
    Fruktsam
    Deltagare

    Ett alternativ är ju också att baka in en del av fraktpriset och på så vis sänka det.

    Det finns inte något enkelt svar på vilket som är bäst utan det beror snarare på hur din marknad ser ut. Hur gör dina konkurrenter? Hur unika är dina produkter? Vad har du för kunder?

    Sen undrar jag om du verkligen inte kan förhandla till dig bättre fraktpriser? Beror ju på vad det är för varor givetvis.

    #164768
    Jolo
    Deltagare

    Hej och tack för svar! :)

    Jo, det blir troligen så att en del av fraktpriset får bakas in.

    Någon mer… som säljer större tyngre varor med högre fraktpris som har lite råd hur ni delat upp det ??

    #164770
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har anammat det här med fraktfritt eftersom det blir lättare för kunden att komma till avslut när det inte är en ny utgift som smyger sig på i kassan. Att baka in det i priset och skylta ordentligt med att det är fraktfritt brukar göra kunderna lugna så att de fokuserar på vad de skall köpa istället för vad frakten kan tänkas kosta.

    #164767
    Jolo
    Deltagare

    Ja, fraktfritt ser ju mycket bättre ut för kunden, mitt problem är bara att jag har så stora saker med höga fraktpriser så skulle en kund skicka tillbaks 3 produkter som jag då bakat in hela frakpriset i (sammanlagt 3000kr) så går jag då 3000kr back 😮 men det beror ju också på vad lagen egentligen säger om krav på återbetalning av utfrakt till kund ..har en annan tråd om detta och åsikterna går isär..:o Måste man betala tillbaks frakten ut till kund kan man ju utan problem baka in frakten i priset.. då går jag ju back oavsett hur jag gör :D ..väntar på svar från Svensk Handel..

    #164771
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker du skall fokusera på säljet. Det är ganska sannolikt att du säljer mer, och att det täcker upp för eventuella returer. Tänk på att kunden står för returfrakten, och den torde ju kosta mycket för kunden. Därför är det inte så troligt med många returer.

    #164789
    callisw
    Deltagare

    Jag tror inte heller det blir så många returer eftersom kunden som sagt står för returfrakten.

    Däremot så du bör du ta hänsyn till hur konkurrenter gör. Jag tror inte att alla kunder tar eventuella fraktkostnader i beaktande när de jämför priser, och om du då ligger 1000 kr över en konkurrent på en produkt kanske det inte ser så bra ut även om du inte tar något extra för frakten.

    #164794
    Prix
    Deltagare

    @callisw 65640 wrote:

    Jag tror inte heller det blir så många returer eftersom kunden som sagt står för returfrakten.

    En kund på en inte allt för avlägsen ort kan ju då köra och lämna det själv. Så risker finns.

    #164796
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Du står måste återbetala hela ordersumman om kunden returnerar.
    Men flera tusen i frakt låter väldigt mycket.
    Vad ska du skicka för något? Om det är styckegods så kanske priserna är rimliga om det är helpall så låter det alldeles för dyrt.

    #164839
    Jolo
    Deltagare

    Jag kommer sälja en del inredningsprodukter. Varorna levereras med dropshipping hem till kund. Använder producentens avtal som lär ha ett bättre avtal än jag kan skaffa, tror jag efter vad jag har sett.
    Även om jag skulle baka in frakten kan jag lägga mig något lägre än vissa konkurrenter. Ser man på olika möbelleverantörer så skiljer det sig ganska mycket åt. Tex Ikea har postnummerberoende frakt tillsammans med vikt ( tror jag) Postnummerfrakt skulle jag gärna ha men tyvärr har inte Textalk detta 😎 En annan butik som har liknande varor som jag, har under hundralappen i leverans. De har dock högre priser än vad jag kommer ha.

    Jag funderar på följande:
    En fast lägre frakt för lättare varor (eller fraktfritt).
    Viktbaserad frakt på tyngre grejer Tex 299:- eller 399:- per möbel.
    Vad tror ni om detta?

    Om låt säga att en kund bara skickar tillbaka en del av en beställning så behöver jag ju inte betala tillbaks utfrakten så med en viss frakt på tyngre saker går jag i dessa tillfällen inte så mycket i minus.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.