hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Retur för gods (ångerrätt)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100217
    Dotte
    Deltagare

    Hej!

    Kommer sälja produkter som skickas som gods (pallar) och även större än pallar.

    Vad är det bästa sättet att hantera en retur vid ångerrätt?

    Eftersom kunden ska stå för returkostnaden, undrar jag hur man ska hantera kostnaden på bästa sätt? Ska vi beställa transporten och dra av summan från det belopp som betalades.

    Problemet med ovanstående lösning är när kunden har valt faktura som betalsätt. Då finns det inget att dra ifrån.

    Då återstår det att man ska låta kunden beställa och betala transporten själv?

    Hur gör ni? / Hur skulle ni gjort?

    Tack på förhand.

    #164882
    Parvelito
    Deltagare

    Du kan ju erbjuda att sälja en returfrakt till kunden för x kr, om de inte hittar något billigare själv. Det är bra om det framgår hyfsat synligt i shopen vad en returfrakt kostar, så att kunden i vart fall inte behöver returnera något för att de glömde mäta eller vad som nu är viktigt att kontrollera.

    #164889
    Dotte
    Deltagare

    @Parvelito 65751 wrote:

    Du kan ju erbjuda att sälja en returfrakt till kunden för x kr, om de inte hittar något billigare själv. Det är bra om det framgår hyfsat synligt i shopen vad en returfrakt kostar, så att kunden i vart fall inte behöver returnera något för att de glömde mäta eller vad som nu är viktigt att kontrollera.

    Hej Parvelito

    Tack för ditt svar.

    Är det ”ok” att sälja en retur vid ångerrätt? Skulle jag sätta ett fast pris på en retur så är det 950 kr inklusive moms. Billigaste varan vi säljer kostar ca 9000 kr och dyraste ca 40000 kr.

    Summan 950 kr i vårt sammanhang är alltså inte överdrivet dyrt. Men kan man ha ett fast pris på en retur vid ångerrätt?

    Exempel 1: ”Vi ordnar returen till ett fast pris på 950 kr inklusive moms”

    Exempel 2: Transporten ordnas självmant av kund. Bokning samt returkostnad täcks av kund.

    Det jag undrar över är om vi nu ska ordna returen. Hur får man till en lyckad upphämtning? d.v.s kunden är hemma vid transportörens ankomst?

    Tack på förhand.

    #164890
    Parvelito
    Deltagare

    Det är OK att sälja returer, det gör många ehandelsföretag. Det är svårt för privatpersoner att hitta billiga frakter, så de är ofta tacksamma över om det finns ett enkelt och något så när rimligt prissatt sätt att returnera saker med.

    Sedan förstår jag problemet med pallfrakter. Där får man försöka få kunden och transportföretaget att göra upp om hur det skall hämtas upp. Din roll i det hela är att maila över en frakthandling till kunden, och kontaktuppgifter till transportföretaget. Det är bra om det är samma företag som levererar som också skall hämta, då finns det lite hopp om att det rent av är samma bil/chaufför som hämtar, och det brukar underlätta om det är trångt, svårt att hitta etc.

    #164891
    Prix
    Deltagare

    Du kan dock inte tvinga kunden att välja alternativet Ni erbjuder.

    #164913
    Dotte
    Deltagare

    @Prix 65761 wrote:

    Du kan dock inte tvinga kunden att välja alternativet Ni erbjuder.

    Antar att det bara är och erbjuda följande:

    1. Kunden ordnar det hela själv

    2. Vi ordnar det till ett fast pris.

    Är det något annat som behövs?

    #164935
    Dotte
    Deltagare

    @Parvelito 65760 wrote:

    Det är OK att sälja returer, det gör många ehandelsföretag. Det är svårt för privatpersoner att hitta billiga frakter, så de är ofta tacksamma över om det finns ett enkelt och något så när rimligt prissatt sätt att returnera saker med.

    Sedan förstår jag problemet med pallfrakter. Där får man försöka få kunden och transportföretaget att göra upp om hur det skall hämtas upp. Din roll i det hela är att maila över en frakthandling till kunden, och kontaktuppgifter till transportföretaget. Det är bra om det är samma företag som levererar som också skall hämta, då finns det lite hopp om att det rent av är samma bil/chaufför som hämtar, och det brukar underlätta om det är trångt, svårt att hitta etc.

    Hej Parvelito

    Jag försöker komma på en bra lösning till hur man ska ta betalt för den här tjänsten.

    Ska man skicka en faktura efter att returen är klar. Faktura med 14 dagars frist.

    Eller ska man skicka en faktura efter att kunden har bekräftat att han/hon vill använda våran returtjänst? Man skickar fraktsedeln till kunden efter att fakturan är betald.

    #164936
    Parvelito
    Deltagare

    Det lättaste är väl att väl att fakturera returfrakten i samband med att man krediterar leveransen, alternativt drar av pengarna för returfrakten på det som skall återbetalas. Det kan ju bli så att kunden vid närmare eftertanke inte gör någon retur, trots allt.

    #164975
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 65812 wrote:

    Det lättaste är väl att väl att fakturera returfrakten i samband med att man krediterar leveransen, alternativt drar av pengarna för returfrakten på det som skall återbetalas. Det kan ju bli så att kunden vid närmare eftertanke inte gör någon retur, trots allt.

    Jag hade varit försiktig om jag fakturerar i egen regi. Kunder är förhållandevis väldigt ovilliga till att betala returfrakter och liknande. Kan blir att man får ligga ute med mycket pengar vilket kan vara svårt i början.

    #164976
    Parvelito
    Deltagare

    Jag utgick från att man inte fakturerar i egen regi när billigaste varan kostar 9.000kr, men naturligtvis har du en poäng i det du skriver.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.