hej

Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Få fler besökare till ny hemsida

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100240
    Easy
    Deltagare

    Hej!

    Hur lockar man enklast kunder till en ny hemsida som säljer ett helt nytt varumärke?

    Produkterna vänder sig till främst hemmafixare som vill ha enkel ordning på sina vanligaste verktyg men även till proffs som vill ha en bra och funktionell inredning i servicebilen eller verkstaden.

    Skall man försöka marknadsföra sig via t.ex byggforum (byggahus), tidningar eller direktreklam? Finns det andra mer kostnadseffektiva metoder?

    #165177
    Fruktsam
    Deltagare

    Adwords är ett bra ställe att börja för de allra flesta. Facebook är också ett bra ställe att marknadsföra sig på.

    Om du med ”marknadsföra sig via forum” menar att skriva inlägg på forumet om din sida så skulle jag direkt avråda dig från det. Men däremot kan du bidra med din expertis på forumet och ha länken till din sida i din profil och i foten av inläggen om det går. På så sätt bygger du ett gott rykte utan att för den sakens skulle trycka upp din verksamhet i ansiktet på folk.

    #165233
    Easy
    Deltagare

    @Fruktsam 66115 wrote:

    Adwords är ett bra ställe att börja för de allra flesta. Facebook är också ett bra ställe att marknadsföra sig på.

    Om du med ”marknadsföra sig via forum” menar att skriva inlägg på forumet om din sida så skulle jag direkt avråda dig från det. Men däremot kan du bidra med din expertis på forumet och ha länken till din sida i din profil och i foten av inläggen om det går. På så sätt bygger du ett gott rykte utan att för den sakens skulle trycka upp din verksamhet i ansiktet på folk.

    Vad jag menade med annonsering på forum var givetvis betalda bannerannonser t.ex. Med andra ord hade jag inte tänkt att skriva en massa olika trådar om ”hur bra denna sidan är” eller ”vilka grymma produkter som finns där” etc.

    Adwords har vi annonserat med mycket innan, däremot har vi aldrig testat på att annonsera på facebook. Någon som har testat på det och vill dela med sig av lite erfarenheter kring detta? Hur står det sig i jämförelse med t.ex. adwords?

    #165235
    logic
    Deltagare

    @Easy 66179 wrote:

    Vad jag menade med annonsering på forum var givetvis betalda bannerannonser t.ex. Med andra ord hade jag inte tänkt att skriva en massa olika trådar om ”hur bra denna sidan är” eller ”vilka grymma produkter som finns där” etc.

    Adwords har vi annonserat med mycket innan, däremot har vi aldrig testat på att annonsera på facebook. Någon som har testat på det och vill dela med sig av lite erfarenheter kring detta? Hur står det sig i jämförelse med t.ex. adwords?

    En stor skillnad är att du kan begränsa dig till specifika målgrupper bättre. Nackdelen är att det brukar bli dyrare CPC (Cost Per Click).

    #165366
    bse
    Deltagare
    #165742
    iFeelU
    Deltagare

    Vi har testat att lägga lite pengar på facebookannonser och tycker att de är ganska kostnadseffektiva. Bra om man vill bygga lite kring antal likes tex. Känns dock som att det blir ett måste att marknadsföra inlägg osv snart för att få någon synlighet. Kanske ”dödar” sig själv då. Känns som att det redan börjar bli för mycket annonser och sponsring i Facebook eller vad tycker ni?

    Hur fungerar egentligen e-postmarknadsföring om man säljer produkter till privatpersoner som vi gör? Hur dyrt är det att komma över massa e-postadresser?

    #165744
    Fruktsam
    Deltagare

    @iFeelU 66752 wrote:

    Kanske ”dödar” sig själv då. Känns som att det redan börjar bli för mycket annonser och sponsring i Facebook eller vad tycker ni?

    Problemen kommer när man marknadsför sig till folk som inte tillhör din målgrupp. Därför anser jag att man ska vara ganska snäv med vilka man annonserar inlägg till, annars blir det ganska lätt bakslag. Har sett det gång på gång.

    Själv kör jag väldigt snävt och har aldrig haft någon synlig negativ respons.

    @iFeelU 66752 wrote:

    Hur fungerar egentligen e-postmarknadsföring om man säljer produkter till privatpersoner som vi gör? Hur dyrt är det att komma över massa e-postadresser?

    Samma sak gäller här. Skickar du massmail till folk som inte bett om det så kommer du garanterat få negativa reaktioner. Speciellt när det gäller privatpersoner.
    Vill du nå ut till nya via email så köp hellre plats i någon annans nyhetsbrev om du hittar någon med rätt målgrupp (som inte är konkurrent givetvis).

    Ett sätt att samla en egen lista med adresser kan vara att exempelvis erbjuda en gratis e-bok i utbyte mot att man skriver in sin mailadress. Det är en ganska vanlig metod, och då har ju personen frivilligt angett sin adress.

    #165745
    Qarillion
    Deltagare

    Flikar in lite här också.

    Du har ju en ganska specifik målgrupp på dina artiklar och vi märker själva av att det är svårt att sälja just förvaringslösningar och maskiner som är av mer okänt fabrikat.

    Om produkterna håller hög kvalité (vet inte hur maskinerna är kvalitetsmässigt) så vete katten om det hade varit lättare att försöka sälja systemet via återförsäljare av verktyg istället. Tror du har en produkt som folk verkligen vill klämma och känna på.

    Kan själv känna att jag är intresserad av systemet, men hade nog inte köpt det just för att jag inte vet hur kvalitén är på t.e.x maskinerna i systemet. Dom är ju väldigt billiga och det brukar göra att folk kan dra öronen åt sig, just kvalitetsmässigt.

    Garantier ser jag inget om heller, vad är det för garantitider på produkterna? Privatpersoner vill väldigt gärna veta detta och hur går man tillväga om produkten går sönder?

    Ett sätt att locka folk till köp också kan vara att erbjuda fria returer om man inte är nöjd. Om systemet verkligen är riktigt bra så kommer folk med största sannolikhet att behålla det. Men att köpa något helt okänt som man inte har en aning om funktion/kvalitet på, när man vet att det kan innebära returkostnader kanske bara hämmar köpet?

    Skall du betala för besökarna du får in så kan det vara värt att lägga lite funderingar på ovanstående. Vill speciellt trycka på att du bör skriva ut vad det är för garantivillkor – kanske till och med i produkttexten på produkterna du har.

    Blev lite mer än vad jag tänkt skriva ifrån början, men jag gillar tänket och systemet. Maskinparken ser ganska bra ut där hemma, men till och med jag blir som sagt sugen på att sätta upp en hylla hemma i garaget (även om jag inte behöver maskinerna) :)

    #166165
    MarkusUK
    Deltagare

    Kanske ett tråkigt svar, men allt beror på budget. Ifall du har budget så är väl SEO, Adwords, Bing Ads och affiliate marknadsföring några av de första områdena du bör granska närmare.

    #166309
    iFeelU
    Deltagare

    Tack för bra svar Fruktsam.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.