hej

Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Google annonser

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100410
    Nonelia
    Deltagare

    Hejsan!

    När jag öppnade min butik så var jag väldigt noga med att ta en slogan som ingen annan hade. Titta runt bland alla ekologiska nätbutiker och valde sedan Ekologiskt & Giftfritt.

    Nu har en konkurrent som redan är etablerad börjat beta av mitt sortiment och plocka godbitarna. De flesta av hennes nyheter har jag redan. Det kan jag inte göra något åt och det är ju fritt för henne att ta in vad som helst.

    Det som stör mig är att hon börjat använda min slogan: ”Ekologiskt och giftfritt” men mest ”Giftfritt och Ekologiskt”.

    Innan hade hon en mängd olika slogans som handlade om ekologiska leksaker, bara bra ekologiska leksaker mm Hennes nya produkter har hennes nya slogan, de äldre produkterna har hennes gamla slogans.

    När jag googlar lapland eco store så kommer hon upp med sin annons längst upp på google. Innebär det att hon lagt till Lapland Eco Store som sökord i sina adwords? Kan ingenting om det där.

    När jag googlar andra konkurrenter så kommer hennes annons också upp överst.

    #166125
    ortax
    Deltagare

    @Nonelia 67188 wrote:

    Hejsan!

    När jag öppnade min butik så var jag väldigt noga med att ta en slogan som ingen annan hade. Titta runt bland alla ekologiska nätbutiker och valde sedan Ekologiskt & Giftfritt.

    Nu har en konkurrent som redan är etablerad börjat beta av mitt sortiment och plocka godbitarna. De flesta av hennes nyheter har jag redan. Det kan jag inte göra något åt och det är ju fritt för henne att ta in vad som helst.

    Det som stör mig är att hon börjat använda min slogan: ”Ekologiskt och giftfritt” men mest ”Giftfritt och Ekologiskt”.

    Innan hade hon en mängd olika slogans som handlade om ekologiska leksaker, bara bra ekologiska leksaker mm Hennes nya produkter har hennes nya slogan, de äldre produkterna har hennes gamla slogans.

    När jag googlar lapland eco store så kommer hon upp med sin annons längst upp på google. Innebär det att hon lagt till Lapland Eco Store som sökord i sina adwords? Kan ingenting om det där.

    När jag googlar andra konkurrenter så kommer hennes annons också upp överst.

    Jovisst är det så du befarar, men desvärre inget du kan göra något åt mer än att be henne att ta bort det. Detta har förekommit tidigare och vissa tycker att det är varumärkeskränkande osv. Men jag vet inget fall alls där dem har lyckats få det igenom i och med att Google anser att man får ha vilket ord man vill bara man betalar för det.

    Frågar du mig personligen så anser jag att denna typen av ”konkurrens” är rent vidrig, rida på andras stege för att man inte orkar själv.

    Det tips jag kan ge dig i detta är att du frågar henne att ta bort den. Köp hennes namn.

    vad gäller din slogan kan jag inte säga så mycket, är det registrerat varumärke du har så får hon inte använda det vad jag vet.

    #166129
    Nonelia
    Deltagare

    @ortax 67197 wrote:

    Jovisst är det så du befarar, men desvärre inget du kan göra något åt mer än att be henne att ta bort det. Detta har förekommit tidigare och vissa tycker att det är varumärkeskränkande osv. Men jag vet inget fall alls där dem har lyckats få det igenom i och med att Google anser att man får ha vilket ord man vill bara man betalar för det.

    Frågar du mig personligen så anser jag att denna typen av ”konkurrens” är rent vidrig, rida på andras stege för att man inte orkar själv.

    Det tips jag kan ge dig i detta är att du frågar henne att ta bort den. Köp hennes namn.

    vad gäller din slogan kan jag inte säga så mycket, är det registrerat varumärke du har så får hon inte använda det vad jag vet.

    Jaha.. då var det alltså så. Så otroligt tråkigt att inte folk kan göra något bra själv utan känner att de måste åka snålskjuts på andra. Det är inte bara mitt företagsnamn hon använder utan även två ekologiska leksaksbutikers, en av dem har ett väldigt snarlikt namn som hennes och då kan jag tänka mig att de som googlar den butikens namn kan klicka fel och hamna i hennes butik. Väldigt smart och uträknande!

    Tusen tack för svar Ortax! Ska försöka gå vidare med det här på något sätt.

    #166130
    C.Larsson
    Deltagare

    Väldigt tråkigt måste jag säga. Men om man ska se något positivt på det så tror jag att om man googlar och söker på Lapland eco store så är det väl troligt att man klickar på din butik och inte på hennes annons då det är till dig man vill komma :)

    #166131
    Nonelia
    Deltagare

    @C.Larsson 67202 wrote:

    Väldigt tråkigt måste jag säga. Men om man ska se något positivt på det så tror jag att om man googlar och söker på Lapland eco store så är det väl troligt att man klickar på din butik och inte på hennes annons då det är till dig man vill komma :)

    Ja visst är det tråkigt.. och nog är det säkert så men det verkar inte som att hon nöjer sig med att annonsera på det sättet. Hon har ju bytt ut sin slogan mot vår, hon har bara vänt på orden + att hon håller på att beta av vårt sortiment.

    Samtidigt känns det ju lite som att hon kan ha nytta av all marknadsföring som vi gör i och med att hon dyker upp när någon googlar på oss.

    Kan faktiskt inte förstå hur man kan vilja åka snålskjuts på andra på det sätet.
    Hon dyker ju även upp när man googlar ett ekologiskt leksaksföretag som funnits länge och det företaget har säkert lagt ner hårt jobb på sitt varumärke.

    BTW: Trevlig butik du har! Tummen upp för ekologiskt! :-D

    #166133
    Peppe75
    Deltagare

    Hon använder bilden från en känd leksaksbutik som sidhuvud.

    #166134
    Nonelia
    Deltagare

    @Peppe75 67205 wrote:

    Hon använder bilden från en känd leksaksbutik som sidhuvud.

    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?

    #166147
    DanielLiden
    Deltagare

    Sånt här är väldigt frusterande. Speciellt när man upplever att andra aktörer konkurrerar på ett oschysst sätt. Jag har personligen valt att avreagera mig genom att göra min egen verksamhet ännu bättre. Vetskapen om att man gör ett bra jobb själv brukar funka i längden och stödet man får från glada stamkunder gör att sånt här rinner av en till slut.

    #166153
    Nonelia
    Deltagare

    @DanielLiden 67224 wrote:

    Sånt här är väldigt frusterande. Speciellt när man upplever att andra aktörer konkurrerar på ett oschysst sätt. Jag har personligen valt att avreagera mig genom att göra min egen verksamhet ännu bättre. Vetskapen om att man gör ett bra jobb själv brukar funka i längden och stödet man får från glada stamkunder gör att sånt här rinner av en till slut.

    Visst är det frustrerande! Har mailat och bett henne ta bort annonsen men jag tror inte jag kommer att få något svar, tyvärr.
    Ska anmäla till Google men självklart vet jag att det inte lönar sig att göra det. Ringde idag och fick till svar att man kunde skicka in en anmälan via deras hemsida. Ska testa det i alla fall.

    #166163
    Fruktsam
    Deltagare

    Det upphör aldrig att förvåna mig hur många som säljer etiska produkter men själva bedriver sina företag på ett oetiskt sätt. Eller rent av de som blåljuger låtsas att deras produkter är reko när de inte är det.
    Desvärre har sällan kunden en aning om detta, men jag hoppas ändå att det ger sig förr eller senare vilka som faktiskt jobbar i branschen med goda intentioner. Det är tydligt att din konkurrent agerar i rädsla, och det brukar aldrig löna sig i längden.

    Men jag håller med Daniel, det bästa man kan göra är helt enkelt att tydligare framhäva sina kvalitéer. Men givetvis också göra vad man kan för att motverka fulspelet så länge det inte innebär att det stjäl en massa tid och energi.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.