hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Frakt av små och lätta varor?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100691
    pistolen
    Deltagare

    Hej,

    Jag håller på och sätter upp min första ehandel vilket är mycket roligt!

    Nu håller jag på och funderar över billigaste och bästa sättet att frakta mina paket. Varan jag säljer är mycket liten, endast 16x35mm och väger ca 40 gram. Jag startar denna ehandel för att lära mig mera om hur ehandel fungerar och ambitionsnivån och budgeten är mycket liten, med andra ord förväntar jag mig inte att sälja stora kvantiteter, ca 10 köp i månaden kan jag tänka mig.

    Frågor:
    Vilket är det billigaste fraktalternativet för mig?
    Ska jag använda mig av varubrev på posten?
    Kan paketet skickas som vanlig post och komma direkt i brevlådan till kunden?
    Vilken leverantör är bäst? (dhl/ups/posten)

    Tack på förhand från en riktig noob :)

    #168362
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vad kostar produkten?

    @pistolen 69742 wrote:

    Hej,

    Jag håller på och sätter upp min första ehandel vilket är mycket roligt!

    Nu håller jag på och funderar över billigaste och bästa sättet att frakta mina paket. Varan jag säljer är mycket liten, endast 16x35mm och väger ca 40 gram. Jag startar denna ehandel för att lära mig mera om hur ehandel fungerar och ambitionsnivån och budgeten är mycket liten, med andra ord förväntar jag mig inte att sälja stora kvantiteter, ca 10 köp i månaden kan jag tänka mig.

    Frågor:
    Vilket är det billigaste fraktalternativet för mig?
    Ska jag använda mig av varubrev på posten?
    Kan paketet skickas som vanlig post och komma direkt i brevlådan till kunden?
    Vilken leverantör är bäst? (dhl/ups/posten)

    Tack på förhand från en riktig noob :)

    #168363
    Fractronics
    Deltagare

    Om det är en billig vara eller marginalen är liten så skulle jag säga posten med vanliga frimärken.
    Om produkten klarar en 10’a till i porto så passar nog varubrev. Visserligen hamnar 40g under viktgränsen för varubrev men så länge man använder någorlunda stabilt förpackningsmaterial typ bubbelpåsar så verkar varubreven inte blåsa av sorteringsmaskinen.

    En fördel med varubrev är att kunden kan få mail eller sms när det är inlämmnat vilket gör att mail/samtal om när deras vara kommer minskar.
    En fördel med vanliga brev och din låga volym är att du slipper köra till ett företagscenter med bara ett varubrev så fort du får en order. Utan du kan direkt slänga det på brevlådan.

    Om det är dyrare saker så kanske du vill ha spårning och då kanske dhl/schenker kan vara aktuellt.

    #168364
    Ekraft
    Deltagare

    Såvida det inte är något dyrt så skulle jag säga att vanliga frimärken är billigast och enklast. Eftersom du räknar med låga volymer kan man till och med göra det till en liten grej genom att köpa några snygga frimärken som blir en liten plusupplevelse för kunden när försändelsen landar i brevlådan.

    #168368
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Röstar på frimärken, givet att det inte är för dyra produkter. Köp bubbelkuvert (de väger nästan ingenting), vet dessutom en jättetrevlig butik som säljer dem ;)

    Du kan skicka upp till 100g på två frimärken, så med bubbelkuvert kan du skicka två produkter och få en riktigt låg fraktkostnad.

    #168414
    pistolen
    Deltagare

    Tack för snabba svar!

    Produkten kostar ca 120 kr, så inga stora summor alltså. Det känns som att det är vanlig post som gäller. Skönt att slippa gå till företagsposten också.

    Det hade ju varit bra med en följesedel så man kan se om produkten har kommit fram och kunden inte försöker lura till sig en gratis produkt. Men det är nog en risk jag får ta.

    Fint forum här på ehandel.se! Ska försöka lära mig mera genom att läsa flera trådar :)

    #168427
    Fruktsam
    Deltagare

    @pistolen 69803 wrote:

    Det hade ju varit bra med en följesedel så man kan se om produkten har kommit fram och kunden inte försöker lura till sig en gratis produkt. Men det är nog en risk jag får ta.

    Ja det är något man får ta in i beräkningen. Det är alltid en viss procent som kommer bort eller kunder som luras. Men vägt mot skillnaden i fraktpris så lönar det sig oftast att skicka med brev.

    #168744
    adolino
    Deltagare

    Jag ska skicka varor i paket med storleken 40 x 35 x 8 och vikten ca 500 g. Är Postens ”Brev Skicka Lätt”, med 54 kr för denna försändelse (som är spårbart) billigare än vad man kan få hos DHL/Schenker? Spårbarhet är viktigt för mig för varorna kostar ca 1500-2000 kr. Sedan är det för mig som för trådskaparen, ett fåtal paket per månad – ca 20-40 st – vilket innebär att diverse avtalslösningar nog inte är aktuella med mig, eller?

    Jag är mycket tacksam för svar.

    #168745
    Prix
    Deltagare

    Nej det är inte till att rekommendera för så dyra försändelser. Det ingår inte försäkring och det är inte heller fullt spårbart (om jag minns rätt så är det likvärdigt med varubrev). Tror inte heller det är legitimationskrav.

    Antingen hade jag kört DHL via Pluskontot där det i alla fall är legitimationskrav på utlämning, man kan även lägga till försäkring. Kostar dig ungefär lika mycket.

    Det andra alternativet är Posten Rek. brev eller Mypack.

    För så dyra försändelser vill du ha full spårbarhet, legitimationskrav samt en viss försäkring.

    #168746
    Oscar Troedson
    Deltagare

    @adolino, Håller inte med Prix – Har du möjligt, använd varubrev som är fullt spårbart – under förutsättning att du väljer att använda en kartong som är tillräckligt stor för att hämtas ut på ett utlämningsställe. Du kan då spåra försändelsen hela vägen fram till utlämning, vilket ger dig ett kvitto på att paket är utlämnat. Enligt vår statistik så ’tappar’ Posten bort betydligt färre paket än DHL gör (inte ens 1 på 1000), och när det väl händer har du ändå sparat in skillnaden mellan att skicka med varubrev från att skicka med t.ex. DHL och Servicepoint.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.