hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Pröva att bredda mig till företag och dagis mm. Vad tror ni?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101115
    Bror
    Deltagare

    Hejsan!

    Jag har nu drivit grossy.se i snart ett halvår och all kräm har gått till privata kunder, nu funderar jag på att bredda mig och tänker lite på företag, dagis och föreningar.

    Om ni tar en kik på sidan så förstår ni rätt snabbt vad som säljs. Alla förbrukar vi rengöringsmedel, disktrasor, tvål, fryspåsar eller sopsäckar. Jag funderar dock på hur potentialen ser ut hos företag?

    Jag förstår att många företag har städfirmor som bidrar mycket med städprodukter men i vilken bredd? Dom städar, byter avfallspåsar, fyller på med toa papper mm. Vilket område kan jag hamna på?

    Allt kanske är lite luddigt men för att summera det hela;

    Alla ni därute, om ni tänker hur olika företag konsumerar dessa produkter, finns det potential för min verksamhet? Vad tror ni?

    När jag säger företag tänker jag inte på något speciellt egentligen, klädbutiker, kontor, småföretagare, ja vad som egentligen.

    Sen har jag tänkt lite på dagis och liknande men har dålig koll på hur de inskaffar sig dessa produkter.

    Självklart kommer jag aktivt börja leta och fråga olika företag för att se hur de resonerar men tänkte att det skulle inte skada att höra vad ni tycker.

    Hoppas ni inte tolkar allt fel, jag menar verkligen inte att göra smygreklam då det kanske framstår som det.. Jag vill bara höra vad ni tycker!

    Ha en riktigt god eftermiddag :)

    #172265
    Parvelito
    Deltagare

    Kommunala dagis etc är ofta bundna av centrala avtal som skett via offentliga upphandlingar. För privata dagis och friskolor finns det dock en rätt så bra marknad.

    De flesta leverantörer av kontorsmateriel säljer också din typ av produkter, och jag tror att många plockar det därifrån.

    #172266
    Bror
    Deltagare

    @Parvelito 74376 wrote:

    Kommunala dagis etc är ofta bundna av centrala avtal som skett via offentliga upphandlingar. För privata dagis och friskolor finns det dock en rätt så bra marknad.

    De flesta leverantörer av kontorsmateriel säljer också din typ av produkter, och jag tror att många plockar det därifrån.

    Tack för ditt svar Parvelito!

    Jo det är kanske så. Ja, ska försöka få fram en lista med privata dagis mm.
    Ska bli spännande och se vad dom har att säga. :)

    #172279
    Mr Jonas
    Deltagare

    Mitt tips är: glöm ”dagis & lekis” då deras inköp är riktigt stora och till redan prispressade priser även om dom är ”små/privata”.

    Sök istället på företag/kontor med 2 till 9 anställda, utanför dom 10 största städerna. Gör en A4 folder och ett personligt brev som du skickar adresserad till ägaren samt ”växeln” dvs 2st till varje företag. I foldern har du en speciell webadress (http://www.grossy.se/valkommen15) (nytt nummer är varje vecka) så att du kan se om dina tilltänkta kunder är blir kunder.

    Skickar själv 20st brev varje vecka och brukar få 2-6 besök på landningssidan.
    Många av dom som jag får som kunder via detta brev, har inte handlat via web tidigare, dvs man slipper ta kunder från quill.
    Tänk även på att ”windows95” osv fortfarande använd på hos denna kund typ så ”Keep it simple”.

    Jonas

    #172280
    staffanj
    Deltagare

    @Bror 74377 wrote:

    Tack för ditt svar Parvelito!

    Jo det är kanske så. Ja, ska försöka få fram en lista med privata dagis mm.
    Ska bli spännande och se vad dom har att säga. :)

    Kontakta några dagis mm och fråga vilka de köper av. Då får du veta mer om vilka dina konkurrenter är och vilka priser de har.

    #172282
    bslask
    Deltagare

    @Mr Jonas 74391 wrote:

    Mitt tips är: glöm ”dagis & lekis” då deras inköp är riktigt stora och till redan prispressade priser även om dom är ”små/privata”.

    Jag tror det är helt rätt att försöka ”ge sig på” dagis som drivs privata som kooperativ. Har själv mina barn i ett sådant och de har ingen som helst samordning på inköp eller förhandling av priser utan handlar ”när det är extrapris på ICA Maxi”

    Sen tror jag att även om du redan nu har bra priser så kan du försöka locka företag/dagis med att ge dem ett inlogg med avtalspriser, dvs ytterligare någon krona billigare, då känns ditt erbjudande ännu lite mer ”exklusivt” för dem.

    #172284
    lukasbrisman
    Deltagare

    Kan ju vara värt att signa på https://tendsign.com/ (upphandlingsverktyget som kommuner, statliga myndigheter, landsting, etc använder) och prenumerera på aktuella upphandlingar inom området och börja lämna anbud. Får du några kommuner så bör det ge rätt bra avkastning – om du kan konkurrera med de stora aktörerna prismässigt/servicemässigt dvs.

    #172305
    Bror
    Deltagare

    @Mr Jonas 74391 wrote:

    Mitt tips är: glöm ”dagis & lekis” då deras inköp är riktigt stora och till redan prispressade priser även om dom är ”små/privata”.

    Sök istället på företag/kontor med 2 till 9 anställda, utanför dom 10 största städerna. Gör en A4 folder och ett personligt brev som du skickar adresserad till ägaren samt ”växeln” dvs 2st till varje företag. I foldern har du en speciell webadress (http://www.grossy.se/valkommen15) (nytt nummer är varje vecka) så att du kan se om dina tilltänkta kunder är blir kunder.

    Skickar själv 20st brev varje vecka och brukar få 2-6 besök på landningssidan.
    Många av dom som jag får som kunder via detta brev, har inte handlat via web tidigare, dvs man slipper ta kunder från quill.
    Tänk även på att ”windows95” osv fortfarande använd på hos denna kund typ så ”Keep it simple”.

    Jonas

    Hej Jonas, tack för ditt svar!

    Tackar verkligen för tipset om brevutskick. Vad brukar du ha för info på välkomst sidan? Varför byta länk varje vecka? Det räcker väl att ha samma länk hela tiden? En länk som du enbart ger ut via breven, eller?

    Skickar inte så mycket brev, kan man lösa någon typ av mängdrabatt på frimärken?

    Det återstå och se om du har rätt med dagisen. :)

    Tack för din input Jonas!

    #172306
    Bror
    Deltagare

    @staffanj 74392 wrote:

    Kontakta några dagis mm och fråga vilka de köper av. Då får du veta mer om vilka dina konkurrenter är och vilka priser de har.

    Halloj Staffan!

    On it, vi hoppas på det bäst :)

    #172307
    Bror
    Deltagare

    @bslask 74394 wrote:

    Jag tror det är helt rätt att försöka ”ge sig på” dagis som drivs privata som kooperativ. Har själv mina barn i ett sådant och de har ingen som helst samordning på inköp eller förhandling av priser utan handlar ”när det är extrapris på ICA Maxi”

    Sen tror jag att även om du redan nu har bra priser så kan du försöka locka företag/dagis med att ge dem ett inlogg med avtalspriser, dvs ytterligare någon krona billigare, då känns ditt erbjudande ännu lite mer ”exklusivt” för dem.

    Tjena Viktor!

    Tackar för din input. Oj, ja ett sådant kooperativ är verkligen en potentiell kund för mig! Bra ide med ett inlogg för avtalspriser, ska kika mer på detta.

    Funderar lite på att skaffa något ”poäng” system där kunden får t.ex 10% på allt sitt femte köp eller t.ex gratis frakt eller e.dyl. Att Försöka locka kunder att bli stammisar. Vad tror ni om detta?

    @lukasbrisman wrote:

    Kan ju vara värt att signa på https://tendsign.com/ (upphandlingsverktyget som kommuner, statliga myndigheter, landsting, etc använder) och prenumerera på aktuella upphandlingar inom området och börja lämna anbud. Får du några kommuner så bör det ge rätt bra avkastning – om du kan konkurrera med de stora aktörerna prismässigt/servicemässigt dvs.

    Halloj Lukas!

    Schysst tips! Detta tackar jag verkligen för! :) Hade inte alls tänkt på detta. Går alla upphandlingar via vismas sida? Antar att jag måste göra ett konto för att komma till upphandlarna?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.