hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Nykomling – lite frågor

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101425
    Yran
    Medlem

    Hej alla e-handlare!
    Är ny i detta, så ny att jag inte startat något än utan är fortfarande i planerings- och funderingsstadiet :):confused:
    Sitter och försöker räkna på om jag alls vågar dra i gång, mycket att fundera på men tänkte se om jag kan få lite hjälp här! Hoppas att det är ok att lägga in flera frågor här, annars får jag dela upp dem under vardera kategori, men provar.

    När det gäller logistik, vad använder ni? Packmaterial, frakt etc etc. Tar tacksamt emot alla svar jag kan få.

    Undrar vidare kring betallösningar, kör de flesta Klarna? Funderar själv kring Payex, någon som har erfarenhet?

    Leverantörer känns som en djungel! Hur hittar ni guldkornen bäst, i Sverige eller utanför? Erfarenheter kring import?

    Vet att jag är väldigt !allmän” här men vill känna mig för lite och som sagt, alla tips som ni vill dela med er till en nybörjare är välkomna! Vad får jag inte missa?? :)
    Vänliga hälsningar Lina

    #173009
    danielandersson
    Deltagare

    Använd sökfunktionen, det finns otroligt många trådar som täcker allt det där.

    #173027
    diana.dahn
    Deltagare

    Hej Yran,
    Jag får ofta frågor omkring betalningsmöjligheter, och det är mycket man ska ta ställning till. Mitt råd lyder:

    1. Bestäm dig för vilka betalningsmöjligheter du vill erbjuda i dina kunder i din webbshop. (faktura, kreditkort, paypal?)
    2. När du vet vilka betallösningar du vill ha kan du kontakta leverantörerna, av dessa, och fråga efter vilka inlösare dom samarbetar med. Dom är ofta väldigt hjälpsamma och bra på att förklara hur det hela hänger ihop.
    3. Kontakta inlösaren och ansök om ett avtal för e-handel.

    Tänk även på att ett inlösaravtal kan ta ganska lång tid att få godkänt, så börja kolla på det redan nu.

    En innlösare kan ses som en ”bank” på nätet, och betallösningen är den ”mjukvara” man använder för att kunna ta betalt i sin webshop. Om du ska ha fatkturabetalning som en möjlighet beror helt på vad, och till vem, du säljer.

    Leverantörer finns det massor av, evt. kan du ju jämföra några av dem via forumets sida. Du hittar den i topp-menyn. Generellt sett kan de delas upp i två kategorier: Open source eller hosted-lösning, och det är ganska stort skillnad på dem. Så du ska ta reda på vad som passar dig, och din verksamhet, bäst.

    Har du andra frågor är du välkommen att skriva ett pm till mig, så ska jag försöka ge dig mina bästa råd. :)

    #173044
    C.Larsson
    Deltagare

    Vi kan börja med logistiken. Här är helt olika beroende vad för varor du skickar. Vissa skickar små paket med frimärken andra dhl,posten och schenker. Jag själv är med i pluskontot som ger mig rabatt på bl.a. Dhl och pack o plock

    Betalösningar borde du ta tex billmate som många pratar om nu. En variant som du inte har någon månadskostnad utan lite högre avgift vid köp. När du sedan fått upp trafiken och köpen lite kan du byta.

    Leverantörer blir svårt då jag ej vet vilken bransch men man brukar oftast kontakta de som är intressanta.

    Mycket pengar brukar gå åt vid marknadsföring så fundera här hur du ska dra in trafik till sidan.

    Det kanske var en liten hjälp på vägen

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.