hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Konkurrent köper produkt som de själva tillhandahåller.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102356
    snartehandlare
    Deltagare

    Hej

    Vad kan vara anledningen av ovan?
    En konkurrent som köper en produkt, som de själva tillhandahåller.

    T.ex om jag driver en butik med usb-minnen och min konkurrent ”usb-minnesbutiken” köper ett usb-minne av oss.

    Detta skedde en samarbetspartner idag och det känns väldigt skumt. Vad tror ni anledningen kan vara?

    #177482
    Ekraft
    Deltagare

    De kanske vill se mer på hur dina ordererkännanden, följesedlar, leveranser, returprocess etc ser ut. Vanligen så gör man väl det incognito, men tydligen inte alltid. Det kan ju också vara något som de har slut på, och som de lovat en kund.

    #177483
    snartehandlare
    Deltagare

    Borde man leverera ändå? Känns som att de ändå hade kunnat beställa anonymt om de önskade.

    #177484
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @snartehandlare 81529 wrote:

    Borde man leverera ändå? Känns som att de ändå hade kunnat beställa anonymt om de önskade.

    Varför ska de beställa anonymt för att handla? Det verkar väl väldigt löjligt. När jag körde min butik var det inte ovanligt att jag och kollegorna i branschen handlade av varandra. Självklart levererade man dem som vilken annan kund som helst.

    #177485
    snartehandlare
    Deltagare

    Ok, mm tänkte det med. Men det känns otroligt skumt att en konkurrent beställer. Självfallet är de välkomna, men tänkte om de t.ex vill beställa enbart för att skriva en dålig recension eller något.

    #177486
    Ekraft
    Deltagare

    @snartehandlare 81529 wrote:

    Borde man leverera ändå? Känns som att de ändå hade kunnat beställa anonymt om de önskade.

    Klart du skall leverera, annars lär du säkert få en välförtjänad genomusel recension på många ställen.

    #177487
    Kocken
    Deltagare

    De kanske har slut på den produkten och har någon restorder de vill få iväg. Eller så vill de kolla vad du har för inköpsställe/leverantör, hur du packar, leveranstid m.m.
    Vi brukar köpa från webbutiker liknande vår för att kolla upp sånt.
    //P

    #177489
    Erik Elmqvist
    Deltagare

    Att handla från en konkurrent kan ge många bra tips som du själv kan ha användning av. Precis som några andra redan nämnt får du se hur de packar, hur de skickar, behandlar returer mm..

    En annan fördel är att du kan se hur de jobbar med E-post – allt från nyhetsbrev, kampanjer till hur deras orderbekräftelse ser ut.

    Sammanfattningsvis, att handla från konkurrenter kan ibland ge oerhört värdefull information.

    #177491
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag brukar Handla från mina konkurrenter ibland för att se hur de packar och hur det ser ut inuti. Brukar också anmäla mig till mina konkurrenters nyhetsbrev för att se hur de utformar deras.

    #177495
    FredrikGust
    Deltagare

    Jag brukar handla från konkurrenter ibland om det är ont om saker på lager och lrverantören inte har något hemma på lager. Händer ibland också att jag kanske inte vill beställa hel förpackning för att kunna tillmötesgå ett specifikt kundönskemål.

    Därutöver självklart för att testa helhetsupplevelsen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.