hej

Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Konvertera till annan plattform

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102648
    stenevald
    Deltagare

    Sitter med Nordisk e-handel idag och upplever att systemet är omodernt. Visst finns det mycket bra funktioner, men de ligger efter vad gäller responsiv hemsida etc.
    Vilken plattform skulle ni rekommendera att man byter till? Viktigt med bibehållna länkar etc.
    Vilka verktyg finns det för att föra över all data till andra plattformar?
    Viktigt att det går att integrera mot Visma Admin 2000, Solve CRM och lite annat.

    #178222
    Joel B
    Deltagare

    Rekommenderar dig att titta på någon av de ledande Open Source-lösningar som finns idag, där har du Magento, PrestaShop, WooCommerce för att nämna några exempel.

    Utgår man från en av de mer populära Open Source-lösningarna kan man vara säker på att de är väldigt beprövade och de största barnsjukdomarna botade.

    Frågar man mig personligen kommer jag alltid att rekommendera Open Source, det finns ingen anledning att välja något annat i det moderna samhälle vi befinner oss i just nu – utvecklingen går för snabbt!

    Lycka till med projektet!

    #178226
    Nicklas
    Deltagare

    Jag rekommenderar inte open source om du inte vill skruva och administrationen är ofta kass på dessa om du inte kan hitta någon vettig plugin som löser det.
    Välj en lösning som har en genomtänkt admin och som passar dina behov.
    De allra flesta leverantörer klarar att migrera din data och göra 301or där det behövs.

    #178231
    snartehandlare
    Deltagare

    @ Stenevald.

    Jag rekommenderar Open Source om du inte vill betala företaget bakom hyrlösningen pengar för varje förändring du vill göra. Oftast hjälper det med en google sökning för att hitta exakt vad som behöver göras och hur. :)

    Samt så slipper du en rätt dyr månadskostnad.
    Kolla på Opencart 2 som verkar helt underbart!!

    #178232
    snartehandlare
    Deltagare

    Kolla in demot:

    http://demo.opencart.com/

    Den är i originalskick rätt lik din butik. :)

    #178276
    stenevald
    Deltagare

    Jag tackar för era svar. Alltid lite bättre att få lite input.

    #178298
    AnnaW
    Deltagare

    Jag tycker du ska titta på OpenCart. Ett bra system som är lätt att använda.

    #178323
    Miialainen
    Deltagare

    Hej,

    Vi jobbar i huvudsak mot den hostade lösningen Shopify (och har precis börjat kolla mer på den mer Sverige-anpassade Pandacommerce) när vi sätter upp shoppar till kunder, detta just för att de har just det moderna tänket med responsiva teman och det mesta man behöver som e-handlare. Vi är inte emot open source-lösningar alls men de flesta kunder har inte de behoven och har större fördelar av hostade lösningar eftersom säkerhet och prestanda inte är något att löpande lägga utvecklingsresurser på. Men det låter som att du har en del integreringar som du behöver och då kanske det är mer intressant att utveckla mer fritt och samtidigt jobba mer löpande med underhållet på sidan. Jag svarar nedanför på dina funderingar för Shopify och i viss del Panda:

    Migreringar: Finns inget auto-sätt att migrera in från Nordisk webbshop in i Shopify, däremot kan man helt säkert få ut en CSV fil med produkterna som man sedan kan omarbeta för att passa in i Shopify (eller Panda).

    Visma Admin 2000: denna är svår att få till en koppling mot med både Shopify och Panda. Om det är väldigt viktigt att ha med denna så kanske det är den begränsande faktorn och det kanske är därifrån du kan börja nysta i vilka plattformar som är intressanta.

    Solve 360: Jag såg att både denna och Shopify finns på Zapier: https://zapier.com/zapbook/shopify/solve360/ Vilket gör att du rätt enkelt borde kunna få till kopplingar mellan dem. Det kan också finnas ännu bättre integrationer gjorda mellan dem. Här vet jag inte om några svenska plattformar har kopplingar till just Solve 360, men kan vara värt att kolla upp och om kopplingen inte behöver vara så tight (alltså att ett namn skickas tex) kanske det går att lösa på ett enkelt sätt utan utveckling.

    Bibehållna länkar: Det kan man ju till viss del se till genom att hålla uppbyggnaden av webbshoppen likadan men helt samma tror jag är svårt. Men genom att lägga till hänvisningar (I shopify är detta enkelt att få till i admin, även om det kräver en del manuellt arbete) för de vanligaste gamla url:en så tror jag att man kommer runt det.

    /miia

    (om du ha frågor får du gärna maila, miia@restfuldesign.com , jag missar ofta om det bara är svar härinne eftersom det inte finns en notifieringsfunktion )

    #178433
    timint
    Medlem

    Cart2Cart är ett verktyg som stöder många plattformar. Dock tror jag inte Nordisk E-handel stöds.

    Länkarna kan du genom en sedvanlig 301:a byta adress på utan större fara. Men utan 301:or halkar du nog ner från Google.

    Om du vill ha en egen hostad lösning finns exempelvis följande gratisplattformar gjorda i PHP:

    osCommerce
    Passar den lilla företagaren. Ett av världens mest använda system genom tiderna. Men håller på att dö ut tyvärr. Innehåller få funktioner. Låg kvalité på de flesta addons. Men hög prestanda.

    Prestashop
    Passar små och stora handlare. Innehåller mycket från grund vilket tänjer lite på prestandan.

    OpenCart
    Passar små och stora handlare. Inspirerat av Magento. Håller hög kvalitet men anses vara något överdimensionerat att utveckla i. Är inte kompatibelt med försäljning i Sverige och EU utan modifikationer (Priser inkl moms, omvänd moms, etc).

    Magento
    Passar stora handlare som vill testa vad deras maskiner går för, om inte sända dom i graven. Innehåller allt mellan himmel och jord och är ganska överdimensionerat.

    LiteCart
    Passar små och medelstora handlare. Innehåller de flesta grundfunktioner, pedagogiskt, lätt att koda i, hög prestanda. En nykomling. Ganska få add-ons, men stöder större betalleverantörer i Sverige.

    WooCommerce
    En omtyckt plugin till WordPress för alla typer av handlare. Tyvärr är WordPress ett hårt utsatt system för hacking.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.