hej

Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Öka konverteringsgrad?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102692
    Santrisi
    Deltagare

    Hej E-handlare!

    Har en rätt så nystartat webshop vid namnet http://www.alzter.se som säljer damkläder och skönhetsprodukter.

    Jag har hållt på med SEO en hel del (självlärd) samt använt mig av både google adwords och facebook annonsering men tycker inte det har gett några stora resultat.

    Ungefär hur mycket skulle ni lägga dagligen på marknadföring?
    Några fler tips på marknadsföringskanaler?
    Något med sidan ni tycker jag kan göra för att öka konverteringsgraden?

    Tacksam för svar!

    #178407
    Dan
    Deltagare

    1. Beror vad ROI på marknadsföringen är. Det är meningslöst att köpa marknadsföring om konverteringen är låg dock. Lös det först.

    2. Prisjakt, affilliate, bloggar osv. Kolla var dina konkurrenter syns.

    3. Designen, den inger inte förtroende. Nu är jag lite hård men bättre vara ärlig än att ljuga. Designen är garanterat ditt största problem. Men det är meningslöst att prata konvertering om du inte har trafik.

    Om du inte har över 100 besök om dagen är konverteringsoptimering bara en gissningslek och fokus bör läggas på att öka trafiken istället.

    #178408
    Quift
    Deltagare

    Tycker tvärtom att din design är helt OK. Men undrar över din SEO. Kan inte se att du har ett enda sökord på förstasidan. Hur är din trafik?

    Inom ditt segment (beauty) är en marknadsföringsbudget runt 50 000 i månaden rimlig. Näg du väl startar upp kan detta vara alldeles för mycket så börja med vissa nichprodukter som säljer bra och jobba dig upp därifrån.

    #178411
    Santrisi
    Deltagare

    @Dan 82696 wrote:

    1. Beror vad ROI på marknadsföringen är. Det är meningslöst att köpa marknadsföring om konverteringen är låg dock. Lös det först.

    2. Prisjakt, affilliate, bloggar osv. Kolla var dina konkurrenter syns.

    3. Designen, den inger inte förtroende. Nu är jag lite hård men bättre vara ärlig än att ljuga. Designen är garanterat ditt största problem. Men det är meningslöst att prata konvertering om du inte har trafik.

    Om du inte har över 100 besök om dagen är konverteringsoptimering bara en gissningslek och fokus bör läggas på att öka trafiken istället.

    Tack för svar Dan!

    Har inte ännu börjat med något affiliate program men har planer att starta inom kort.

    Designen är mitt största problem då jag gjort allting själv, har försökt kommit i kontakt med någon som kan hjälpa till ett nystartad företag men ännu har ingen nappat riktigt. Vill byta bakgrundsbild på hemsidan, omslagsbild på Facebook samt göra om loggan lite.

    Har i snitt 150+ besök om dagen och ungefär 1 order vilket jag inte är riktigt nöjd med. Därav min fråga hur ni tycker att jag skall öka konverteringsgraden.

    Givetvis vet jag att det är en svår marknad att slå igenom inom, har otroligt pressade priser på majoriteten av produkterna.

    Så ställer frågan ännu en gång, hur skall jag öka konverteringsgraden enligt er och har ni tips på någon/något företag som skulle kunna hjälpa till med detta?

    #178413
    Dan
    Deltagare

    Okej 150 om dagen är inte så tokigt, i dina branscher ligger konverteringen på mellan 1,82 (kläder) och 2,92 (skönhet) enligt http://Analytics.ehandel.se

    Detta skulle motsvara 2-5 ordrar med din trafik, men det är lite för lite trafik för att säga det är dåligt. Hur länge har du varit igång?

    Jag ser att du kör woocommerce, det finns ju väldigt många bra teman du kan köpa där billigt för att lösa designen.

    I övrigt handlar ju konvertering om ganska mycket saker:

    1. Sortiment, motsvarar ditt utbud det besökarna förväntade sig? Har du tillräcklig bredd i olika kategorier, har du flera alternativ av produkter som löser samma funktion (budget, mellanvariant och lyx/kvalitet).

    2. Om kunden hittar rätt produkt, är priset tilltalande eller andra faktorer såsom leveranstid och evt mervärden du erbjuder?

    3. Om 2an uppfylls kan kunden betala friktionsfritt, finns det betalsätt kunden förväntar sig?

    4-100. Massa annat :)

    Parallellt med dessa faktorer löper ju trygghet och förtroende, man vill inte ge kunden en chans att backa när de väl är i köpläge. Kanske tvekar de för att en produktbild inte säljer produkten, kanske tänker de ”nej den är nog kass kvalitet och pajjar direkt” eller om de kan se kontaktuppgifter exvis.

    Jag skulle inte rekommendera dig att använda en konverteringsexpert eller liknande, det kommer inte ge så mycket innan du har lite mer trafik. Det är mycket lågt hängande frukter (betalsätten är väl ok, men inte optimala, de säljs inte in så bra heller, vill gärna se lite kortlogotyper osv) och designen kan du lätt putsa på också.

    Produkterna har jag inte riktigt koll på men det vet du nog själv hur du ligger till. E-handel handlar mycket om uthållighet och många små förbättringar under lång tid, det finns inga snabba lösningar.

    Så summerat skulle jag göra såhär:

    1. Fixa ett trevligt wootheme
    2. gör kassan tydligare med tydlig info om betalsätt och frakt.
    3. Produktsidor, tydligare CTA (Call to action), testa jobba med färger här. Produktsidorna är lite anonyma man ser inte vad du vill att jag som besökare ska göra. Produkttexterna är dolda också långt ner, scrollar man inte känns det som att det inte finns någon info om produkterna.
    3,5. Jobba med SEO mer
    4. Testa adwords i liten skala och se hur det funkar
    5. Se om du kan få lite ambassadörer hos bloggare, sikta på de mindre men som ändå har trafik och skriver relevant.

    #178559
    Santrisi
    Deltagare

    Har nu installerat och fixat om min hemsida med nytt tema!

    Har suttit så mycket med sidan nu att jag har slut på ideér vad jag kan förbättra och då får man ta till och fråga andra e-handlare där ute, vad tycker ni skall förbättras?

    Tack på förhand!

    #178566
    Ekraft
    Deltagare

    @Santrisi 82893 wrote:

    Har nu installerat och fixat om min hemsida med nytt tema!

    Har suttit så mycket med sidan nu att jag har slut på ideér vad jag kan förbättra och då får man ta till och fråga andra e-handlare där ute, vad tycker ni skall förbättras?

    Tack på förhand!

    Några enkla generella råd:

    Tänk på begreppet ”Above the fold”, dvs vad en besökare ser utan att scrolla. Det mesta som spontansäljs är det som besökaren ser först.
    Du har massor att göra där för att flytta upp och trycka ihop.

    Om din stora slider på förstasidan inte konverterar sjukt bra skulle jag testa att visa storsäljande produkter överst istället för under den.

    Ett bra sätt att få priser att se lägre ut är att ta bort .00 när du ändå bara har hela kronor i priserna.

    Skapa också gärna ett köpflöde i en egen färg där köpknapp, varukorg och kassa lätt kan identifieras.

    Att hålla ihop pris, antal och köpknapp nära varandra tycker konsumenternas hjärna bättre om. Då är det lätt att få översikt på vad det kostar och vad man gör.

    #178575
    smastrom1
    Deltagare

    Kan du ta reda på lite mer statistik genom GA för att få ledtrådar till varför besöken inte konverterar?

    – Vart landar dina besökare någonstans?
    På hemsidan eller har du specifika landingssidor för betald trafik?
    – Stämmer landningssidans innehåll överrens med din annons? (Om det är betald trafik)
    – Vid organisk trafik, stämmer dina meta titles och descriptions överrens med vad besökaren ser när de landar på sidan?
    – Hur ser din bounce rate ut?
    Landar och lämnar de samma sida, eller kan du se ett mönster i vart dina besökare lämnar sidan?

    Övrigt:
    – Jag skulle vara lite mer konsekvent när det gäller kassan och varukorgen. När du bläddrar bland produkterna kallas den ”varukorgen”, men när du klickar igenom till betalning kallas den för ”kundvagn”.
    – Tyckte även det var svårt att hitta villkoren för returer. Det är själv något av det första jag letar efter om jag funderar på att beställa kläder från en ny sida.
    – Tycker designen är helt okej, men hemsidan känns lite ”naken” upptill. Kan du flytta upp USP’s, fraktinfo, returinfo, recensioner eller liknande så att, precis som någon annan sa, viktig och tilltalande information är above the fold?
    – ”Välj alternativ” som Call To Action för dina knappar tilltalar inte mig personligen, men det är kanske en smaksak. ”Alternativ” för mig låter som en mer tidskrävande köpprocess än vad ”Köp nu” gör tillexempel.

    Säg gärna till om det är något som är oklart :)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.