hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kosttillskott/livs till konsument utanför EU?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103042
    gullfot
    Deltagare

    Hej,

    jag är ny på forumet och har försökt att hitta svar. Ber om ursäkt ifall det redan finns någon relevant diskussion.

    Jag undrar om någon vet vad som gäller vid försäljning av kosttillskott (klassas som livsmedel) till konsument utanför EU? Moms och tullregler verkar vara hyfsat lätta att ta reda på, men jag hittar ingen information om vad som gäller rörande tillstånd för just livsmedel.

    Eftersom vår verksamhet/anläggning är godkänd för livsmedel i Sverige, kan jag utgå ifrån att det är okej att sälja även till utlandet? Och vad gäller de enskilda produkterna, kan man utgå ifrån att de får säljas till andra länder, eller behöver varje enskild produkt vara registrerad/godkänd i det land man avser sälja till? Var ligger ”bevisbördan”, hos mig som säljer, eller hos konsumenten som ju är den part som i praktiken för in varan i landet?

    Oerhört tacksam om någon har input. Är medveten att det kan vara en rätt komplicerad fråga, så jag tar gärna också emot tips om rådgivning m.m. inom området.

    #170466
    VATadviser
    Deltagare

    Hej du måste kolla med landet vad som gäller om du vill undvika fallgropar. Det finns en del andra skatter än tull o moms som gäller en del livsmedel både inom EU och utom som sockerskatt t.ex. Mitt tips är att kontakta någon av de stora revisionsbyråerna i de länder du vill in i. Det kan vara lite dyrt men försök få lite info ”gratis” först genom att be om en offert på vad som behövs göras och be dem specificera om möjligt.

    lycka till

    #170419
    gullfot
    Deltagare

    Tack för ett bra tips. Det är nog så det får bli, om inte någon annan här redan gjort den resan och kan dela med sig.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.