hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Billigare fraktkostnader med Posten

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103457
    olfredrik
    Deltagare

    Någon som har koll på om det finns någon organisation eller nätverk man kan gå med i för att få del av deras avtal med Posten och därmed få lägre fraktkostnad?

    mvh / Fredrik

    #181306
    MrPong
    Deltagare

    @olfredrik 86691 wrote:

    Någon som har koll på om det finns någon organisation eller nätverk man kan gå med i för att få del av deras avtal med Posten och därmed få lägre fraktkostnad?

    mvh / Fredrik

    Inte mig veterligen. I alla fall inte i stil med Pluskontot. Min gissning är att man behöver etablera sig som en intressant samarbetspartner och visa prov på relativt hög omsättning och för att därefter kunna förhandla med posten direkt.

    Detta är dock bara min gissning.

    #181307
    C.Larsson
    Deltagare

    Stämmer bra att du kan förhandla med posten direkt men då ska man ha en bra volym på ordrar

    #181315
    olfredrik
    Deltagare

    Ok,
    jag trodde att det gick att få hängavtal med någon större organisation eftersom man ser mindre e-handlar erbjuda frakt (av mindre paket) för 39kr när den faktiska kostnaden tidigare varit 59kr.
    När jag ringde posten och frågade om priser på ett paket som är 40x20x15cm och väger 1kg sa de att bästa pris B2B är DPD företagspaket för 168,3 + moms och B2C var Varubrev för 44,32 + moms.

    Någon som har erfarenheter om hur man kommer billigare undan?

    #181309
    FredrikGust
    Deltagare

    Det man framför allt har möjlighet att förhandla priset på är mypack, men det krävs rätt stora volymer för att priset ska gå att pressa ner till nivåer som DHL och Schenker.

    Många av oss som tar 39kr i fraktkostnad går nog back på fraktkostnaden i sig men har i stället bakat in resterande del i priset på produkterna samt att det även skickas många paket som väger upp till 250 eller 500g.

    För paket över 1kg eller ett värde över några hundralappar kör vi i många fall med DHL via Pluskontot trots den längre leveranstiden för att få bättre spårbarhet till ett rimligare pris.

    Vill man få ett bra pris med mypack gäller än så länge en paketvolym på några tusen paket som går som mypack per år. Varubrev räknas inte då det är en brevtjänst.

    #181362
    Dennis89
    Deltagare

    Postnord, har ett prova på erbjudande som innebär har du en minimum beräknad fraktkostnad på mypack 10.000kr/år kan de erbjuda upp till 35% rabatt på mypack.
    Erbjudandet gäller fram till 31/8-16.
    Tex mypack upptill 3kg = 127 brutto pris. – 35% rabatt -44,45kr = 82.55kr.

    #181365
    Nicklas
    Deltagare

    I dagsläget finns inga gruppavtal för postens pakettjänster, utan det gäller att förhandla med dem direkt och då gäller det att få tag i en vettig säljare.
    Jag förmodar att du har en prognos hur mycket du kommer skicka, använd det vid en förhandling.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.