hej

Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Anställa (med AF-bidrag)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103798
    MyJosephine
    Deltagare

    Någon som har erfarenhet av att anställa någon på deltid/heltid där man får AF-bidrag (långtidsarbetslösa, osv) ?

    Har ni upplevt problem med detta?
    Kan man säga att man känner någon (som lever upp till kraven för bidraget) och få godkänt för bidrag även om man själv valt?

    #182539
    SandL
    Deltagare

    Det är knappast troligt att du får välja och vraka, men prova. Att fråga gör inget. Om AF gör sitt jobb rätt så ska de matcha/förmedla arbetslösa mot företag, helst då till riktiga jobb, enligt mig hittar de mest på olika variationer av lösningar med bidragstjänster, det är idag tyvärr lite av deras nisch på den förmedlande arbetsmarknaden. Frågan är bara… Vad är ditt syfte med att vilja ha en person med ex. lönebidrag eller anställningsstöd? Är syftet att bara få billig arbetskraft och sen avsluta tjänsten efter 1 till 2 år? Eller vill du på ett bra vis få in rätt person som kan prova på en tjänst du i framtiden vill erbjuda någon. Det finns visserligen ingen lag som säger att du måste erbjuda någon en tjänst efter avslutat ”bidragsarbete”. Glädjande för företagen är att AF jobbar tufft med att få ner statistiken, de vill med andra ord få in så många som möjligt i tjänst, hur, var och varför kan ibland komma lite på sidan av diskussionerna.

    #182540
    MyJosephine
    Deltagare

    Tack för ditt svar.

    Mitt syfte är att få hjälp till en kostnad jag eventuellt kan klara av, men ändå att den anställda får bra lön (eftersom AF då hjälper till). Mitt mål är att jag ska kunna fortsätta ha personen hos mig även efter stödet, om det fungerar bra och så.

    Har många omkring mig som inte haft jobb på länge och hade jag då kunnat hjälpa dem i samband med det hade jag gärna gjort det.

    Personligen har jag då också sett bidragens dåliga sida, där vänner och viss familj får slava på något ställe för att sen bli kickad när bidraget tagit slut. Och den delen vill jag ej vara delaktig i såklart. :/

    Klurigt.

    #182543
    Dan
    Deltagare

    Jag har varit med om att man kommit med en person som man vet har rätt till anställningsstöd och sedan också fått det. Dvs gjort matchningsjobbet åt Arbetsförmedlingen.

    Men vet inte vad de generella reglerna är men det är ju galet om det gör att man ej får stöd eller anställa personen det förlorar ju alla på.

    I mina fall har det inte handlat om närstående dock, det är såklart säkert lite känsligare, men det är väl bara be personen fråga sin handläggare?

    #182544
    MyJosephine
    Deltagare

    Ah, ja borde ju vara enklast att de frågar sin handläggare som du säger. Ska kika på det.

    Ja precis, man tycker ju att det borde vara en sak som inte står i vägen för det hela – att de är närstående. Så länge allt går rätt till.

    #182545
    Ekraft
    Deltagare

    Det fungerar alldeles utmärkt att hitta en person som är berättigad till anställningsstöd och att denne sedan kontaktar sin handläggare tillsammans med dig. Närstående är inga problem, jag fick anställa min fru med stöd om jag ville.

    #182550
    Dan
    Deltagare

    Kanon, tack för infon!

    @Ekraft 88346 wrote:

    Det fungerar alldeles utmärkt att hitta en person som är berättigad till anställningsstöd och att denne sedan kontaktar sin handläggare tillsammans med dig. Närstående är inga problem, jag fick anställa min fru med stöd om jag ville.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.