hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Polisanmälan, vems ansvar?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103990
    Jolo
    Deltagare

    Hej!

    En kund hör av sig och säger att hon inte mottagit sin beställning.
    Kontroll görs och paketet är enligt sändningsnummer och vid kontakt med posten uthämtat av mottagaren.

    Hur går man vidare?
    Får till svar av posten att det enda som kan göras är en polisanmälan.
    Men är det mitt företag eller kunden som bör göra polisanmälan?

    Vem står som ansvarig om det inte blir någon rätsida på det (vilket jag tror är mycket osannolikt).
    Borde det inte vara posten som då lämnat ut paketen till fel person?

    😎

    #183215
    Hakan K
    Deltagare

    Jag förmodar att beställningen har gjorts mot faktura med kundens personuppgifter och då får kunden polisanmäla det själv att någon har utnyttjat hennes personuppgifter och handlat mot faktura och på din shop, sedan får hon kontakta fakturaföretag om du anlitar en sådan och be de spärra för vidare köp under tiden. Mycket mer än så går inte att göra till att börja med. Om scenariot är annorlunda så får man se det utifrån de uppgifter som finns.

    #183217
    Jolo
    Deltagare

    Beklagar skulle varit tydligare 😮

    Kund har lagt order, betalat direkt.
    Väntat på leverans som inte dyker upp.
    Vi konstaterar att den är uthämtad. 😎

    #183221
    Jolo
    Deltagare

    Ingen som har erfarenhet av något liknande?
    :confused:

    #183222
    Hakan K
    Deltagare

    Om paketet är skickat med en spårbar försändelse som Mypack så ska Posten bevisa först att paketet är utlämnat till rätt kund dvs. rätt personnumret som är inskannat, stämmer det med kundens leg. så är är det kört med ersättning därifrån, tyvärr.

    Men om det inte stämmer så får de ersätta dig fullt ut och du ersätter kunden i sin tur. Om kundens personnummer stämmer så har någon tillgång till kundens leg eller ett falskleg och på något sätt även kommer åt kollinumret och därav får kunden anmäla ärendet med att någon har tillgång till hennes uppgifter och snappar upp beställningar som de tar ut innan henne, de klassas som id-kapning mig veterligen och det är inget du kan belastas med eftersom du har uppfyllt din bit.

    #183223
    Jolo
    Deltagare

    Stort tack för din hjälp Håkan :)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.