hej

Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Postens konstiga specifikationer

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104513
    Ankis
    Deltagare

    Hej
    Jag har hängt upp mig på att postens avisering vid import har en avgift som de i föraviseringen anger till 275:- varav moms 55:-
    När man sedan hämtat sitt paket och betalat så står det postens avgift 275:- exl moms, moms 0:-
    Postens kundtjänst säger att jag får bokföra efter aviseringen och strunta i kvittot/specifikationen men det är ju inte alltid jag får aviseringen. Hur kan då få ange olika på olika ställen? Antingen är priset inkl eller exl moms. Det kan ju inte vara både och.

    Obs detta gäller inte importmomsen utan postens avgift.
    Skatteverket säger att de får göra så men jag undrar om de fattade frågan.

    #184860
    Stefan72
    Deltagare

    Jag funderade faktiskt på samma sak häromdagen och diskuterade detta med min sambo som bokför men min spec är ännu konstigare då den innehåller tullsats och två olika momsbelopp som dessutom inte verkar vara kopplade till något belopp ens. På kvittot från ICA där det hamnar står det dessutom ingen moms alls. Vem är egentligen den korrekta motparten om man ska dra moms? Posten centralt, Ica? Eller får man inte göra det alls.

    #184862
    Ankis
    Deltagare

    Icas kvitto är bara ett bevis på att de fått pengarna. Det är postnord man gör affären med.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.