hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur deklarerar man dropship?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94053
    Annkin
    Deltagare

    Jag har precis startat ett företag och har 1000 frågor, har försökt att googla runt, men inga svar finns i princip till e-handel, dropship frågor.
    Jag tänkte börja sälja internationellt genom tradera, europeiska och även amerikanska e-bay.
    Jag är en svensk student boende i Los Angeles i 3 år till, jag pluggar och eftersom jag inte lagligt får starta företag i USA så tänkte jag gå genom Sverige och använda mitt svenska företag och sälja dropship via Amerikanska e-bay bl.a och även Tradera.
    Men jag undrar, jag har precis inhandlat vismas enskild firmas bokföringsprogram, hur gör jag i skatte el. momsdeklarationen när jag deklarerar dropship??
    Jag menar, jag kommer annonsera ut varor på tradera, e-bay.
    När varan blir såld så får jag in en summa pengar för köparen, då betalar jag in en del av den summan till dropshipp leverantören, en annan summa för auktionen på e-bay, både att införa annons och slutpris kostnad, sen i vissa fall skickar jag också själv iväg postpaket från USA till sverige el andra länder(mynthandel), när jag får betalt via paypal, så drar ju paypal av en kostnad för att ta emot pengarna. =Med alla dessa avdrag, om man tänker på ursprungspriset, som ex. en mp3 spelare säljs på e-bay för 500kr, jag får in 500kr från köparen, jag skickar iväg 300kr av det till dropship, jag betalar 40kr till e-bay som slutpris på auktionen, +10kr att föra in annonsen, paypal drar också av 20kr från överföringen från köparen, och (i vissa fall gör jag ej dropship) men handlar med mynt, om jag betalar porto för att skicka iväg det, vad är det jag ska skatta el. momsa för till skattemyndigheten?? vad ska jag uppge som min vinst? 500kr? el, det som blir kvar av 500 hundringen efter jag betalat alla olika instanser och står med 75kr i vinst ??
    HUr gör jag med momsen om jag går via en dropshipper i tex kina? om jag inte betalar någon moms när jag köper från Kina, och sen säljer direkt till USA, hur ska jag då deklarera detta på för vis till skattemyndigheten, varan blev skickad direkt från Kina till USA och mitt företag är i Sverige och ingen moms blev pålagd el. avdragen?
    Vet ni någonstans där man kan ringa och få gratis upplysning om exakt man ska sköta dropshipping i deklarationer??
    Finns det någonstans där man kan vända sig? Någon att ringa till?
    ..Vilsen i pannkakan med alla dessa deklarationer :-)

    #107095
    Parvelito
    Deltagare

    Om du är bosatt i USA så är det amerikanska lagar och skatteregler som gäller. Jag rekommenderar att du kontaktar den amerikanska skattemyndigheten. Använder du det svenska företaget riskerar du att få betala skatt i både USA och Sverige. (Men eftersom du förmodligen har studentvisa så är det kanske ingen bra idé du har kommit på).

    Om vi för ett ögonblick då tänker oss att du istället bor i Sverige så är 100kr moms av den femhundringen du får från kunden, om denne bor inom EU. Räkningen du får från Tradera innehåller moms du kan kvitta. Räkningen från Ebay i USA innehåller ingen moms att dra av. Paypals provis är det inte heller moms på.

    Sedan skall du ordna med tulldeklaration av sakerna du för in i Sverige, och betala moms som du sedan kan kvitta mot moms du skall leverera till statskassan. Glöm heller inte bort att betala avgift för införsel av elektronik till El-kretsen samt förpackningsavgifter till REPA. Som importör måste du också registrera dig hos naturvårdsverket enligt WEEE-direktivet.

    #112762
    sprawl
    Deltagare

    Jag var i kontakt med tullverket idag för att försöka reda ut hur man hanterar dropshipping där varan skickas utanför EU till t ex Sverige.

    Det enda jag kunde komma fram till var att tullverket tycker att det blir konsumentens problem och att konsumenten får betala ev. tull men även MOMS och speditionsavgift.

    Det enda hon på tullverket kunde föreslå var att kolla med någon speditör om de erbjuder ”mellanlandning” av varorna för att man skall kunna tulla in dem och sedan ha en annan leveransadress (till konsumenten).

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Känns ju inte så proffsigt att lämpa över tull/moms på konsumenten, även om man informerar om detta på sidan så lär man ju få ett antal arga mail…

    Någon som har erfarenhet / kunskap om detta?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.