hej

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94367
    Parvelito
    Deltagare

    Jag sitter och fipplar med något av det mest elementära i webshopen, META-keywords, META-description och TITLE. Det är så elementärt att det är svårt att hitta något särskilt bra information om hur man utformar dessa.

    Kanske spelar det ingen roll, kanske är det självklarheter för den som är 20 år yngre, kanske är det här hemligheten till att bli veckans raket på SERP:en.

    Låt oss börja med Keywords.

    Ett exempel: Låt oss anta att vi har ett batteri från Sony med modellbeteckningen 2CR5 som är på 6V och gjort för kameror.

    Det bästa keywordet är modellbeteckningen 2CR5. Därefter borde batteri vara näst viktigast. Spelar det någon roll ur SEO-synpunkt vad som står först?

    Tyvärr kan stora delar av den potentiella kundgruppen inte enas om att allt skall sökas på svenska i obestämd form singularis, utan man kan tänka sig att ord som battery, batteries och batterier också är relevanta för den som söker. Är det bra att peta in dem också som meta-ord, eller kommer Google ge mig smisk på fingrarna då för att jag försöker göra mig viktigare än jag är?

    Sedan har vi en del fakta om produkten i sig, men som inte är särskilt viktiga egentligen för produkten. Det är Sony, 6V och kamera. Jag tror att jag förlorar på att skriva dit sådant bland META-orden eftersom det får min sida att konkurrera med sidor om Sonys alla produkter, om gamla veteranbilar med 6V elsystem och kameror i stort. Eller har jag fel då?

    När man pratar om description, gäller samma saker då?

    Title, finns det någon anledning att inte ha samma korta produktbeskrivning som man har som artikelrubrik i Webshopen?

    #109311
    GregerA
    Deltagare

    Jag är inte SEO-expert, men har i alla fall snappat upp en del under åren.

    De flestas uppfattning är att vad som står i META väger väldigt lätt i Google rent rankingmässigt. Däremot så visas ofta description i sökresultatet om en sådan finns.

    Det skadar dock inte att fylla i META också, lämpligen med samma ord som i TITLE och antingen ett sammandrag av beskrivningen eller de första 50-60 tecknen av densamma.

    Det är viktigare att du gör en bra TITLE och om möjligt en bra url. Ordningen på orden har i princip inge betydelse så länge du inte får till välding långa ramsor.

    2CR5 batteri kamerabatteri
    och en url: http://www.p-lito.se/2cr5-batteri-kamerabatteri
    borde göra betydligt mer nytta

    Det finns en massa siter där man kan hitta tips, och analysera sin site. En jag ramlade över för inte så länge sen var Pineberry. Du kan ju köra deras gratisanalys så får du lite konkreta tips.

    #109314
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Nu är denna visserligen rejält anpassad för vår butikslösning, men du kan säkert få en del matnyttig info i alla fall kring metataggarna.
    Kika, ladda hem och läs:)

    Lathund Sökmotorfunktioner – Powered by Kayako SupportSuite Helpdesk Software

    #109315
    Parvelito
    Deltagare

    Tack!

    Den är utprintad och lagd i högen som skall läsas idag.

    #109396
    tintinskoog
    Medlem

    Det finns ett bra verktyg som jag brukar använda för att testa seo på en sida, du fyller i webbadressen till sidan och det sökord du vill optimera för
    och sedan får du ett resultat med förslag på förbättringar
    SEO – Analysverktyg | Pineberry

    lycka till:)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.