hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Teckna en .nu-domän där .se & .com är registrerade…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94372
    Tomas
    Deltagare

    Så här:

    Jag är lite sugen på en domän enbart inriktad på svenska marknaden.

    Skulle vilja köpa ????butiken.se men den och ????butiken.com är registrerade sedan sex år tillbaka men används inte och har nog inte använts heller.

    Ledigt är ????butiken.nu

    Vad säger ni kan det duga? Fyller jag den med innehåll får jag ju ett försprång till .se och .com och de blir kanske mindre attraktiva för någon annan också eftersom det finns risk för sammanblandning med min .nu-domän.

    Ska naturligtvis höra om de går att köpa loss, men det är inte värt så många kr i mina ögon så det är inte säkert det är ett alternativ.

    Naturligtvis kan jag välja ett annat namn där .se och .com är lediga, men det vill jag helst inte:)

    #109588
    ducedo
    Deltagare

    Nackdelen är att både .SE och .COM är vanligare än .NU vilket kommer resultera i att du förlorar kunder eftersom man skriver .SE-adressen direkt. Är det inte möjligt att köpa loss domänen så skulle jag överväga att leta upp ett annat namn.

    Annars är Leksak.nu (Dan) ett bra exempel på när en .NU-domän fungerar.

    #109590
    Dan
    Deltagare

    Du får väga kostnaden mot risken. Vad händer om dessa personer upptäcker verksamhet på nudomänen och du blir framgångsrik där? Då sitter du i en ganska dålig sits :)

    Vägt mot att köpa loss .se direkt eller bara köra på ett annat namn.

    När jag satsar på .nu så är det när jag är 90% säker på att .se-innehavaren inte kommer bli aktiv eller säljas till någon annan som förstör för mig. Alternativt att .nu-namnet är såpass bra att det kan funka ändå.

    #109597
    Tomas
    Deltagare

    Tack för input!

    #110329
    Marcus
    Deltagare

    Har också problemet att *.se och *.com adressen är upptagen på en domän jag är intresserad utav. Har även kikat på alternativa domäner men alla *.se som är intressanta för min verksamhet är redan registrerade, men används inte och har nog inte använts heller.

    Ordet som är nr 1 för mig har cirka 35 000 sökningar per månad på google men där har jag endast *.nu, de alternativa som jag kikat på finns lediga på *.com och *.nu men har endast 2000 sökningar på google.

    Ska jag nöja mig med *.nu eller ska jag satsa på de som finns lediga i både *.com och *.nu., eller ska jag försöka köpa loss *.se?

    Hur skulle ni gjort?

    #110332
    Dan
    Deltagare

    Jag skulle inte satsa på en sekundär toppdomän såsom nu och com om det finns risk att .se-ägaren börjar konkurrera med mig eller säljer den till en konkurrent.

    Då hade jag skaffat .se istället…

    #110371
    Marcus
    Deltagare

    Låter vettigt. Har lämnat förfrågan om att köpa *.se och *.com för samma domän då de ägs av samma person. Domänerna har varit aktiva sedan 2005, men nu är verksamheten nerlagd sedan några veckor tillbaka. Har nu fått frågan hur mycket jag är villig att betala för com + se adressen. Hur mycket bör jag erbjuda och hur ska jag gå vidare?

    Denna domän som är alternativ 2 är en böjningsform av mitt huvudval, huvudvalet vet jag tyvärr inte vem som äger.

    #110374
    Dan
    Deltagare

    Vad du ska bjuda och betala kan bara du avgöra.

    Jag brukar börja bjuda 30-40% av vad jag max kan ge.

    #110377
    Marcus
    Deltagare

    Kanske borde jag först kolla upp vad den som äger mitt huvudval vill ha för sin domän.
    Då jag anser att den jag blivit erbjuden endast har ett värde av cirka 20% av mitt huvudval. Hur kommer jag i kontakt med någon som äger en domän som inte är aktiv?
    Visserligen är den parkerad idag har annonsering, men den har ingen kontaktinfo.

    #110379
    ducedo
    Deltagare

    Kontrollera vem den är registrerad genom och be dem vidarebefordra ditt meddelande.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.