hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Skicka som brev eller paket?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94431
    Niklask
    Deltagare

    Hej, vi håller på och startar upp en e-butik som främst kommer att sälja t-shirts
    och undrar lite angående fraktsätt.
    Är det bäst att skicka detta som brev eller som paket?

    Ett plus med paket är väl att man kan spåra det om det skulle komma bort som
    jag förstått det?

    #109759
    Dan
    Deltagare

    Beror på vad det är för t-shirts. Är inköpskostnaden inte så hög skulle jag kört med brev.

    Själv har jag min gräns för varuvärde för att det ska bli spårbart på 500kr. T-shirts passar utmärkt dock för att skicka med brev.

    #109760
    Lindahl
    Deltagare

    Tycker också det låter lämpligt att skicka som brev.

    Vill man ha spårbart så kan man annars köra med rekommenderat brev, ofta hamnar du under priset för paket, och det borde definitivt vara fallet för T-shirtar. Fast jag tror inte att det är värt besväret. Räkna med minst 75:- (porto+53:-) för rekommenderat, jag hade helt klart tagit risken att bli av med ett brev då och då när det handlar om så små belopp på varuvärdet.

    #109773
    GregerA
    Deltagare

    Det finns numera Posten Varubrev som har en viss spårbarhet. Det kostar ungefär som ett vanligt A-brev, men kan bara lämnas på vissa ställen och ofta tidigare än vanliga brev. Kräver särskilt avtal med Posten, så du får ringa o prata med en säljare.

    Skickar du över 100 st om dagen så kan det bli ganska billigt om man kör det som en sändning.

    Posten Varubrev – Posten.se

    #109776
    Niklask
    Deltagare

    Tack för era svar, det verkar som det är brev vi ska satsa på.
    Ska kolla närmare på Posten Varubrev, det låter intressant.

    // Niklas

    #110540

    Ser ut som varubrev kräver 100 försändelser i en sändning vilket kan vara svårt i en nystartad butik. Eller tolkar jag postens tjänstebeskrivning fel?

    #110546
    Parvelito
    Deltagare

    Du kan skicka färre än 100 varubrev i en sändning, men då kostar det betydligt mera.

    #110547
    GregerA
    Deltagare

    Ja, du tolkar den fel. :)

    Du kan skicka styckvis till ett pris – och som sändning till ett annat pris.

    #111014
    don_t
    Deltagare

    Hej!

    Har lite frågor angående hur man ska skicka olika klädesplagg och hur mycket de kan väga?
    Skickar man alla plagg med brev eller är det vissa man använder paket för?
    Tänker på jeans, tröjor, klänningar, skjortor, t-shirts etc
    Hur mycket måste en kund beställa för att man ska behöva börja skicka med paket?

    #111015
    Dan
    Deltagare

    Hur mycket de väger tar du enklast reda på med en våg och dina byxor/tshirt.

    Hur folk skickar produkterna varierar. De flesta skickar nog ordersummor över en viss summa med spårbart paket eller rek. Summan är inte generell det handlar om hur mycket du kan förlora på en förlorad försändelse kontra hur dyr din paketfrakt för samma försändelse är.

    Jag sätter gränsen på 500kr, men när jag hade sämre paketdeal låg gränsen på hela 1000kr.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.