hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Automatiserat flöde, -från order i kassan till fraktetikett

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94988
    Stor Liten
    Deltagare

    Hej Alla! -Ny på forumet här… Har läst ett par kvällar här och insåg att det verkar dumt att inte registrera sig och ställa en massa dumma frågor :D

    Finnes:

    En legobutik som snurrar på Xeleras plattform NX2. Ordrar kopieras manuellt in i schenkers TA system. Bokföring sker manuellt till SPCS

    Önskas:

    Ett helautomatiskt flöde från order till fraktsedel.

    Vad jag förstått så måste man skaffa ett affärssystem. Xelera stödjer fn VISMA Admin samt Mamut Enterprise. Därpå måste man ha en snurra som skyfflar data mellan plattformen och affärssystemet. ovanpå det ytterligare en snurra som skyfflar data mellan affärssystemet och TA systemet (unifaun i mitt fall) och slutligen ett avtal med unifaun.

    Vi pratar totalt 5 avtal för att kunna få detta automatiska flöde!

    1) Xelera Engångskostnad + mån avgift

    2) Deras parner som tillhandahåller ett litet program som skyfflar data mellan xelera och ex visma. Engångskostnad + mån avgift

    3) Affärssystem Engångskostnad + mån avgift

    4) JS Data som tillhandahåller ett litet program som skyfflar data mellan visma och unifaun. vet ej prisbild ännu

    5) Unifaun löpande kostnad beroende på antal sändningar

    Jag landar på ca 1200:-/mån och runt 21000 i engångs kostnad.

    Verkar detta vettigt? Hur har ni andra löst denna kedja?
    Någon som vet om det är någon större skillnad mellan Mamut & Visma?

    Gó Natt från Fredrik

    #114835
    GregerA
    Deltagare

    Kostnaden är väl inte så mycket att klaga över – smakar det så kostar det … ;)
    En del av kostnaderna har du ju i alla fall, och de andra tjänar du rimligen snabbt in genom att ni kan jobba effektivare.

    Vad du dock skall tänka på att du nu har fem applikationer som måste vara i synk. Det går inte att uppdatera en av dem – utan du måste vänta att uppdatera tills alla har uppdaterat och är i synk.

    Tyvärr har varje leverantör inte samma motivation som du – att just denna kombinationen skall fungera.

    Vi kör en webshop + Mamut Enterprise, med egenutvecklat interface. Det ger mer jobb, men om det inte funkar så är det i alla fall ingen annans fel … 😮
    Snart skall även min Unifaun-koppling bli klar – men först en ny webshop.

    Jag valde Mamut framför Visma främst pga att den har mycket fler textfält för produktinformation. Numera kör den också men en riktig SQL-databas – Visma kör fortfarande filbaserat. Sen finns det en del som hade varit bättre i Visma – t,ex deras hantering av prislistor. Mamut kör istället rabatter på kors o tvärs.
    Mamut har Pacsoft-export, men den verkar inte vara uppdaterad på ett antal år (kör 12.3) – så den är f.n obrukbar till de fraktsätt vi använder.

    Det är också viktigt att du synar integrationen mellan webshop och affärssystem i sömmarna. Kolla att de funktioner du vill använda (varianthantering, frakter, moms, kunder med flera kontaktpersoner, mm mm) verkligen fungerar rakt igenom. Inte sällan finns det flaskhalsar i API och då säger bara den ena parten att ”vi stödjer inte den funktionen”.

    #114843
    Stor Liten
    Deltagare

    Tack Greger!
    Jag sitter just nu i telefonkö till Mamut. Jag ska kolla noga med alla inblandade parter att jag får med allt som jag vill ha.
    Primärt vill jag egentligen bara få över namn, adress, epost samt SMS nr.
    Jag ser inget direkt behov av CRM hantering etc just nu, men det kanske växer fram senare.

    #114845
    Parvelito
    Deltagare

    Jag upplever ungefär samma problematik som dig. Det är en massa avtal och specialer som skall till, och man bygger verkligen fast sig med rätt så höga trösklar för att vilja byta någonting i ett senare skede.

    Jag tror att det skulle kunna finnas massor med marknad att hämta om någon vågar ta steget och integrera mera direkt i sin lösning.

    De hyrda webshoplösningarna börjar bli så kompetenta att det egentligen inte vore så svårt för dem att lägga till en bokföringsmodul också. Och möjlighet att plocka ut fraktsedlar med en direkt koppling till respektive transportföretag efter att man matat in sitt avtalsnummer. Jag tror att de rent av skulle kunna få en bra deal med transportföretagen som via webshopleverantörerna kan förmedla bra priser utan att man måste gå med i diverse kundklubbar.

    Och nog skulle de kunna sälja kreditupplysningar också, och kanske rent av ordna med en billig kortinlösen utan att man behöver avtal inlösare och betalväxel.

    Textalk, E-butik, Jetshop och ni andra, det här är sådant som kan ge er ett ordentligt mervärde som man är beredd att betala för, och ett oerhört försprång gentemot de andra om man är först. Microsoft, Apple och Google har inte blivit stora för att de erbjuder något som skulle vara det bästa, de har blivit stora för att de erbjuder en massa olika saker.

    #114850
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Parvelito, jag tror jobb pågår på flera ställen kring just sådana saker och jag spår att vi kommer att se en hel del sådana lösningar framöver.

    Ang transportföretag och integrering, så var vi i kontakt med Schenker och posten ang just detta, men de vägrade att låta oss göra det. Såvida vi inte kunde bevisa att vi hade en rätt stor volym, tänk Ellos eller liknande så var det tvärnej, och hade vi ellosvolym så var det nja, kanske någon gång i framtiden ifall de andra slutar finnas…..där har du en bromskloss som heter duga kan jag meddela. Intresset för detta är = 0.

    De hänvisade till att de samarbetade med Memnon,Unifaun och en tredje, och fler ville de inte låta integrera sina system med. Jag gissar att det är för att man haft ett bra samarbete många år, och att de företagen då också faktiskt inte längre skulle ha ngt existensberättigande.

    Vi valde då att göra en unifaun koppling och bli partners med dem i stället. Då kan man enkelt föra över alla data via en knapp och sedan skriva ut via en knapp i unifaun. Det är enkelt och smidigt och går att integrera på ett bra sätt.

    #114855
    Lastbryggan
    Deltagare

    Hur har ni andra löst denna kedja?

    Jag kör via pacsofts orderkoppling om har minimal hantering när vi printar ordrar.
    1 knapptryck i vårt system skickar på utskriften i etikettskrivaren som printar etiketten samtidigt som lasern skriver ut ordern ifråga. Vårt system känner av vad det är för typ av order så att rätt etikett kommer ut.

    Kollinumren lagras i en exportmapp som vid dagens slut importeras till vårt system och det skickas ut mejl till kunden med kollinummer, samtidigt sparas kollinumret automatiskt på resp. order.

    Summan av arbete är minimalt, 1 knapptryck/order och ett knapptryck för import av alla kollinummer. Vi har även integrerat Klarnas fakturor och delbetalning i vårt system och printar även dem på samma sätt.

    Enda kostnaden vi har är avgiften för pacsofts orderkoppling, vi hade samma lösning med unifauns orderkoppling när vi körde med Schenker, funkade också perfekt.

    Jag dricker hellre kaffe på lagret än håller på och klipper & klistrar ;)

    #114859
    Tomas
    Deltagare

    @Lastbryggan 10660 wrote:

    Jag dricker hellre kaffe på lagret än håller på och klipper & klistrar ;)

    Rätt kul kommentar tycker jag:) Annars är det ju också rätt charmigt med kaffefläckar på transportetiketterna som det lätt blir när vi män försöker göra två saker samtidigt:rolleyes:

    #114924
    Stor Liten
    Deltagare

    OK, man får tacka för alla kommentarer. Det verkar inte finnas någon genväg dvs köra direkt från E-handeln rakt in i ex unifaun. Man måste gå via ett affärssystem.
    Lite synd då detta drar upp kostnaden rejält.:mad:

    #114927
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det låter tråkigt, då är det tre vägar att gå, antingen fortsätta som förut, skaffa affärssystem eller byta lösning till en med integration

    #114928
    jockesoft
    Deltagare

    Tycker detta är väldigt synd, hade ju varit perfekt att, iallafall, bara kunna skicka in kund och paket informationen i multishipping för att iallafall slippa klipp & klistra in all den informationen.

    Tyvärr är det alldeles för stor kostnad att dra igång med affärssystem och dyl när vi fortfarande är ganska små.

    Helt otroligt att transportbolagen inte gör ett enkelt API som går att integrera mot. 😡

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.