hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Pris per kg för flygfrakt från Kina till Sverige?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95008
    Ekorren
    Deltagare

    Någon som har erfarenhet av att skicka paket från Kina till Sverige med DHL, Fedex eller liknande?

    Har tidigare hört att man kan få saker och ting skickade från Kina till Sverige för ca 30 kr/kg. Jag har nu kontakt med en leverantör i Kina som sade att de kan skicka med DHL men att det kommer att kosta 8 USD/kg vilket i runda slängar blir ca 53 kr/kg vilket lät lite väl saftigt om man vill ta in lågvärdesprodukter.

    Någon som kan bekräfta priser per kg? Skillnad på DHL/EMS etc vad gäller pris?

    #114960
    LEAD
    Deltagare

    Har skickat från kina för 3,5$ kilot beställt genom kontakt i kina.
    Tror det var ups.

    mvh

    #114962
    MonsterM
    Deltagare

    Jag fick rätt nyligen ett avtal från DHL på flygexpress från Kina. 1 658 kronor kostar ett kilo om det ska gå fort tydligen. Så jag betalar gladeligen 53kr/kg istället :)

    #114964
    Parvelito
    Deltagare

    Det beror på vilka mängder och volymer vi talar om.

    Flygfrakt, inte med transportföretag som DHL, Fedex eller liknande, brukar kosta runt 5-6dollar/kg om du har från 50kg och uppåt. Då förväntas du ordna förtullning och sådant själv och i många fall ordna med trransporten också. För mindre sändningar är 8dollar/kg rätt så rimligt.

    Normalt sett tar man inga större billiga saker med flyg i någon form, utan det bör man skicka med båt istället om det skall bli några marginaler kvar.

    #114980
    Ekorren
    Deltagare

    @LEAD 10778 wrote:

    Har skickat från kina för 3,5$ kilot beställt genom kontakt i kina.
    Tror det var ups.

    mvh

    Var detta via eget UPS-konto eller via kinakontaktens UPS-konto? Har fått för mig att man som lokal i Kina kan få bättre deal på frakt.

    #115017
    Kina_svensken
    Deltagare

    Bäst av allt är att kontakta en flygfrakts agentur i Kina och låta dem sköta era leveranser genom EMS (som ägs av den kinesiska staten), det är nog det absolut bästa sättet att få ner era fraktpriser om det endast är flygfrakt ni är intresserade av.

    För EMS så bör ni kunna få ner priset till cirka 50% av det ursprungliga, även med en ganska låg leveransfrekvens.

    Observera dock att rabattsystemet i Kina är annorlunda än det som vi är vana vid. När agenturen erbjuder er 72% rabatt, innebär det att med dem kan ni skicka för 72% av det URSPRUNGLIGA priset, vilket är en markant skillnad!

    #115023
    Ekorren
    Deltagare

    @Kina_svensken 10840 wrote:

    Bäst av allt är att kontakta en flygfrakts agentur i Kina och låta dem sköta era leveranser genom EMS (som ägs av den kinesiska staten), det är nog det absolut bästa sättet att få ner era fraktpriser om det endast är flygfrakt ni är intresserade av.

    Några tips på flygfraktsagentuter i Kina?

    #115151
    nobynator
    Deltagare

    $7-$8/kg verkar vara det vanligaste priset, har nog aldrig kommit under $7, att betala $3.5, jag betalar gärna för den infon hur man får det priset :D

    #115152
    verngren
    Medlem

    Samma här… brukar skicka 50kg.

    Ligger på 7.5 – 7.85 pr kg med DHL.

    Inte kommit lägre än så..

    #115164
    Kina_svensken
    Deltagare

    @Ekorren 10800 wrote:

    Var detta via eget UPS-konto eller via kinakontaktens UPS-konto? Har fått för mig att man som lokal i Kina kan få bättre deal på frakt.

    I min mening är UPS/DHL/Fedex absurt dyra om man skall importera annat än provexemplar. Kör EMS istället, alternativt TNT som är lite billigare än ovanstående bolag.

    Skall man göra affärer i Kina, så låter man kineserna förhandla med kineserna! Personligen har jag totalt lagt ner förhandlingar om priser och avtal på egen hand för att låta någon av mina kollegor göra detta istället. Det GÅR inte att slå kineserna i en prisförhandling;D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.