hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur hanterar ni valutor?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95278
    cyppe
    Deltagare

    Hej!

    Undrar hur ni/er webshop hanterar valutor när man kommit så långt så det är dags att ta betalt från kunden.

    Det är inte speciellt svårt att visa priserna i olika valutor men hur tar ni sedan betalt?

    Omvandlar ni det till SEK innan betalning?
    Eller erbjuder ni endast valutor som de olika betalväxlarna stödjer?

    Mycket intresserad av era olika lösningar på detta.

    #117194
    cyppe
    Deltagare

    Verkligen ingen som hanterar valutor här?

    #117195
    GregerA
    Deltagare

    Vi hanterar inte valutor ännu, men det kommer snart.

    I princip finns det två sätt:

    1. Du tar betalt i utländska valutor, men får avräkningen i SEK.

    2. Du tar betalt i utländska valutor, och får respektive valuta utbetald till valutakonton i din bank.

    Ev kan man mixa de två sätten så att man t.ex får DKK och NOK utbetalda i SEK, men EUR och USD insatta på valutakonton.

    Det kan finnas begränsningar hur inlösaren kan betala ut. T.ex kan PBS/Teller bara betala ut utländska valutor till Danske Bank och Swedbank. :confused:

    #117209
    Richie72
    Deltagare

    Jag låter kunderna betala i den valuta de vill, jag tror de känner sig tryggare så. Sen växlar banken det till SEK automatiskt.

    #134524
    Liniver
    Deltagare

    *bumpar och styr om tråden till inköp istället*

    Ni som importerar, hur gör ni för att parera valutafluktuationer? Sätter ni ett högre utpris från början för att vara säkra? Eller sätter ni normalt utpris och håller tummarna?

    Vissa branscher vet jag att det är kutym att man kör med dagspriser men det funkar inte riktigt i min bransch samt kommande projekt jag filar på.

    #134529
    Parvelito
    Deltagare

    Det beror på vad man har för marginaler att arbeta med. Har man från början en marginal på 40% så kommer 10% variation i valutan att motsvara 6%-enheter marginal, dvs marginalen kommer bli 34% om det går åt fel håll, och 46% om det går som det skall.

    Ju tunnare marginaler, desto snabbare måste man vara med att parera. Jag som större delen av mitt liv arbetat med datorer och hemelektronik är van vid att det i kontrakt finns valutaklausuler om 2% rörelse, och inom svensk industri använder man ofta 5% som accepterad marginal innan man får lov att omförhandla.

    Ett bra sätt att säkra valutakursen är att ha ett valutakonto hos banken och omvandla delar av sitt kapital till den valuta man handlar i. De flesta banker har den servicen för en ringa kostnad.

    #134542
    WebWatch
    Medlem

    jag säljer i EUR och för över detta till vårt valutakonto i banken (EUR).

    Därifrån köper jag sedan in mitt material/betalar EUR fakturor.
    Slipper på så sätt växlingskurs på dom transaktionerna.

    Växlar över till SEK vid behov, när kursen är fördelaktig.

    Tommy

    #134701
    Richie72
    Deltagare

    @WebWatch 32675 wrote:

    jag säljer i EUR och för över detta till vårt valutakonto i banken (EUR).

    Därifrån köper jag sedan in mitt material/betalar EUR fakturor.
    Slipper på så sätt växlingskurs på dom transaktionerna.

    Växlar över till SEK vid behov, när kursen är fördelaktig.

    Tommy

    Vad betalar du för ett eurokonto?

    #134785
    WebWatch
    Medlem

    @Richie72 32846 wrote:

    Vad betalar du för ett eurokonto?

    Skall jag vara helt ärlig vet jag inte. Jag tror det ingår i företagskontot jag har hos Swedbank. Jag får kolla upp det.

    Tommy

    #134818
    proffe
    Deltagare

    Aha. Så ni tar emot allt i euro men förvandlar inte förrän valutan står bra till och ni går med lite vinning tom att övervandla euro till sek?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.