hej

Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring Payson

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95302
    hattifnatt
    Deltagare

    Håller på med en liten webbutik och funderar nu på hur man bokför på ett smidigt sätt, om man använder payson.

    Jag har tänkt att bokföra för hand, då det är en mindre butik. Använder kontantmetoden/bokslutsmetoden. Vill helst använda någon slags fakturajournal, men har läst lite olika bud kring detta; att det inte kan användas tillsammans med kontantmetoden? Fast på dagsbasis är det all right?

    Jag har gjort ett försök till att bokföra en hel dags försäljning på 1000 kr – se bild. Tror ni denna bokföring skulle bli godkänd? Försäljningen hänvisas alltså till en dagsjournal där alla ordrar finns listade.

    #117222
    Dan
    Deltagare

    Ser inga problem med det, men verifikationen du bokför i denna huvudbok bör innehålla ordernummer också anser jag eftersom man ska kunna koppla mellan dagsjournal och huvudbok enkelt.

    Sen ett tips. Gör det inte för hand. Det där kan du göra i Excel istället och få en massa fördelar som sökbarhet och liknande, samt möjlighet att exportera till bokföringsprogram i framtiden.

    #117226
    hattifnatt
    Deltagare

    Vad jag förstått får man inte använda Excel för att det går att redigera i efterhand, men om man skriver ut uppgifterna varje dag och sätter i en pärm är det ok?

    Då kanske man till och med skulle kunna använda en egen mysql-databas?
    Så att det automatisk genereras en dagsjournal varje dag som man bara behöver skriva ut och arkivera. Lite arbete att bygga, men desto smidigare när det är klart. Självklart skriver man ut alla ordrar också, men det blir ju bara en verifikation att bokföra, och den skapas automatiskt..

    #118346
    Jim Westergren
    Deltagare

    En snabb fråga som jag hoppas någon har ett snabbt svar på gällande bokföring av payson.

    Jag gjorde så här:

    D1950 payson 10000
    K3005 hemsida 8000
    K2611 moms 2000
    K1950 payson 1000
    D6570 payson avgift 1000

    Det har aldrig varit problem tidigare förrän nu när jag istället för att skriva ut och bokföra alla kvitton en och en så exporterade jag och slog ihop månadens kvitto till en. Då plötsligt så började VISMA klaga i min momsverifikation att det finns en diff i momsen.

    Och nu i närmare eftertanke så har ju VISMA programmet rätt eftersom det inte är en moms på payson avgiften. Det blir en diff för mig på 1919 kr vilket inte är ören precis.

    Jag gissar på att så här är mer rätt:

    D1950 payson 10000
    K3005 hemsida 7200 (räkna bort avgiften från payson)
    K2611 moms 1800
    K1950 payson 1000
    D6570 payson avgift 1000

    Nu är det rätt moms men problemet nu är dock att verifikationen har fått en diff på 1875 kr. Och om jag krediterar 1950 för avgiften istället så kommer 1950 inte stämma med verkligheten. Fan. Har gör ni? Hur löser jag det?

    Tack!

    #118350
    Jim Westergren
    Deltagare

    Ok, jag löste det nu. Lösningen är helt enkelt att inte bokföra avgiften från payson alls eftersom de pengarna ändå inte kommer in på ens konto.

    Alltså om totala med avgift är 10 000 och avgiften är 1000 kr:

    D1950 payson 9000 (totala minus avgift)
    K3005 hemsida 7200
    K2611 moms 1800

    #118785
    hattifnatt
    Deltagare

    Jag är egentligen en novis på detta, men som jag ser det borde man skilja på inbetalningarna och avgiften. Att payson tar ut sin avgift direkt vid en inbetalning är bara av praktiska skäl (då det alltid finns pengar på kontot sekunderna efter en inbetalning).

    Paysonavgiften är en bankkostnad och finns ingen moms på denna.

    Så här ser jag på flödet i ditt exempel:

    1. Du får in 10,000kr på ditt paysonkonto

    D1950 payson 10,000 — Detta är vad kunden ju faktiskt betalar så momsen måste beräknas på hela 10,000.
    K2611 moms 2000
    K3005 hemsida 8000

    2. Nu ska Payson avgiften bokföras. Detta tycker jag man kan se som en helt separat händelsen från punkt 1 (är ju som sagt bara av praktiska skäl payson tar ut avgiften ”samtidigt”, de hade lika gärna kunnat tagit ut avgiften i slutet av året, eller nått).

    D6570 Bankkostnader 1000 — Avgiften är en bankkostnad, finns ingen moms på dessa kostnader.
    K1950 payson 1000 — Tillgångarna på Paysonkontot minskar med summan på avgiften

    Så här tror jag man gör, men är inte 100% säker dock.

    #118786
    GregerA
    Deltagare

    Momsen måste ju beräknas på vad kunden betalt, dvs den skall vara 25% av 8.000:-, så föregående inlägg är korrekt, men man kan väl lika gärna förenkla det lite.

    D 1950 9.000:- payson
    D 6750 1.000:- bankkostnader
    K 2611 2.000:- moms
    K 3005 8.000:- hemsida

    #118910
    Jim Westergren
    Deltagare

    Era exempel är ju så som jag hade det från början … jag tyckte ju att jag gjorde rätt.

    Varför ger då Visma SPCS Admin ett felmeddelande och säger att det är en diff i momsen? Programmet kontrollerar ju bara värdena på 2611 och 3005 så att det är rätt procent, tror jag.

    Det kanske berodde på något helt annat än avgiften från payson, jag får undersöka. Fan också. Jag som deklarerat moms och lämnat pärmarna till revisorn. Jag fick inget fel längre i slutet i alla fall.

    EDIT: Ja nu vet jag. Det berodde på något helt annat. En felräkning på momsen. Jag hade slagit *0,25 istället för *0,20. Pinsamt. Får ringa revisorn nu.

    #118969
    snurrespratt
    Deltagare

    1930: Debet (summan som kommer in på kontot)
    3051: Kredit (verkliga summan som sålts)
    2641: Kredit (Momsen på summan som sålts)
    6750: Debet (avgifterna som payson tagit)

    Inga konstigheter :=) Hoppas jag inte skrivit helt fel nu :D

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.