hej

Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Utvärdering av flera e-handelssystem

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95534
    gisselissan
    Deltagare

    Jag ser att det är många som ställer sig samma fråga som jag gjorde innan jag valde e-handelssystem…. Vilket system ska man ta?????? Vad passar en bäst???

    Detta är en uppsats som tagits fram vid Högskolan i Dalarna, där man jämför olika system:

    http://dalea.du.se/theses/archive/2ed78054-0959-4112-9fb1-746e164caec8/388d4960-88aa-4ee1-b120-48de24783008.pdf

    Redan innan jag läste denna hade jag själv kommit fram till att PrestaShop var det jag skulle använda mig av till min butik, men det känns bra att även de kom fram till samma slutsats.

    MVH
    Gisela

    #118702
    pyhobby
    Deltagare

    Jag lägger ingen direkt värdering i hur denna jämförelse gjorts, men jag noterar att man jämfört 4 olika system och att det är en jämförelse från 2009.
    De testade systemen hade som senaste uppdateringsdatum:
    2005-05-07
    2008-12-19
    2007-12-11
    2009-02-01

    Hur resultatet blivit ifall man gjort testet idag har jag ingen aning om. Det kanske ser likadant ut idag, men jag väljer av natur att vara skeptisk till allt som har med teknik att göra som inte är ”up to date”.

    #118703
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Nu tycker jag du jämför äpplen och päron och drar slutsatser.

    Det är en intressant uppsats, men uppsatsen handlar om vilken e-handelslösning de ska integrera i sitt eget system som de sedan ska sälja vidare till andra som en del av sitt system dvs som sin egen e-handelslösning.

    Det är lite andra kriterier man tittar på då än när man väljer som e-handlare. Bland annat ska det vara gratis och man måste få sälja det vidare som sitt eget. Därför har man kikat på fyra open source system. Man säger också att inget kommersiellt system har man hittat validerad kod i, vilket är rent skitsnack. Det finns i de flesta kommersiella system, dock brukar man i dem inte få tillgång till källkoden för att själv sälja vidare så då faller de bort.

    Uppsatsen kan möjligen vara läsbar för att få ett kort hum om kriterier man kan använda sig av vid val av system när du väljer mellan olika open source plattformar, men ska du göra en grundläggande genomgång för att välja butik som e-handlare så skulle jag nog råda att kika på mer än den uppsatsen.

    Därmed inte sagt att prestashop är dåligt på något sätt, det är en bra lösning, men som sagt baserat på den uppsatsen skulle jag inte välja det, däremot baserat på om mina egna krav stämde in

    #118704
    Emil
    Deltagare

    Det enda den uppsatsen eventuellt säger är att om du skall integrera ett ehandelssystem i sitevision och bara kan välja mellan fyra olika system i dess originalutförande (prestashop, cubecart, zencart och Konakart) så är prestashop bäst lämpat.

    #118717
    bloggus
    Deltagare

    Ja, prestashop har sina för- och nackdelar.

    Sitter just nu och som många andra franska OpenSource-script kan jag säga att många delar är helt ologiskt uppbyggda. I detta fallet themes/modules/template-biten som vid uppdateringar krävs stora insatser för att få detta att fungera. Vill man utmärka sig i utseendet lite, så krävs det mycket jobb med Prestashop vid updateringar.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.