hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Marknadsundersökning e-handel

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95612
    Frutopia
    Deltagare

    Måste först tacka för ett helt otroligt hjälpsamt forum för en nybörjare som jag. Jag har dock inte startat upp någon e-handel än utan är i startgroparna med att skriva min affärsplan.

    När man startar en fysisk butik verkar en marknadsundersökning så mycket enklare, man spanar kring butiksläget, kanske frågor kunder som besöker platsen osv, hur gör man på nätet? Jag har en idé som jag tror stenhårt på, min familj och vänner tror på min idé också men det känns som om jag vill fråga ”mina” kunder, inte de som vill mig ”väl”.

    När man gör en marknadsundersökning räcker det vad jag ser på nätet gällande konkurrenter, utbud osv?

    Tacksam för svar!!!

    #121044
    hansanders
    Deltagare

    Visst är det Du själv som ska ta beslutet. Och visst är det lättare för dina vänner att vara positiva till din idé, än att döma ut den.
    Det du kan göra, förutom att fråga nån av konkurrenterna, är att rannsaka dej själv om du har ett bättre eller annorlunda erbjudande till kunden.
    Förutom lägre pris. Du ska inte inte inte dra igång en ny verksamhet med inställningen ”jag ska vara billigare än de andra”.
    För det första så kan konkurrenterna, som kanske kan branschen bättre än du, på en millisekund sänka sina priser. Dessutom finns det förmodligen en orsak till att prisbilden är som den är.
    Men däremot; om du kan göra något bättre, annorlunda, snabbare eller på ett nytt sätt; då är du på rätt väg !
    Men undvik sånt som tretton på dussinet redan håller på med.
    Lycka till !

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.