hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik klimatneutrala transporter.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95739
    Logismart
    Deltagare

    Hallå.
    tänkte höra med er hur ni ställer er mot klimatneutrala transporter.
    ser att till exempel att adlibris erbjuder en produkt där varorna levereras med en längre ledtid och att dem kompenserar för utsläppen.
    när jag kollar närmare på de olika transportörernas produkter för miljövänlig transport så innebär det oftast ett ganska luddigt svar där de räknar ut miljöpåverkan och kompenserar för utsläppen på en del av ledet och att de även planerar transporten bättre med en högre fyllnadsgrad i bilarna.

    Ni får ingen respons från kunderna som frågar om ni har miljövänlig transport?

    //Martin

    #120535
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det här är något jag håller på och jobbar med just precis nu, så det var ganska roligt att frågan kom upp nu. Jag har räknat på vilka utsläppen från mina transporter till kunderna blir på ett år och planerar att i och med vår nya release av Gardenhomes design att erbjuda kunden att få klimatkompensera om den vill.

    Naturligtvis finns det än mer att göra på den fronten, exempelvis räkna på alla transporter in till mig och vad produkterna kostar i miljöpåverkan med att producera, men det känns som ett för stort projekt för mitt lilla företag, så jag börjar med det lilla och räknar bara på transporten till kund.

    Jag återkommer gärna med vad responsen på detta blev när vi sjösatt projektet. Min erfarenhet av liknande saker är dock att när det väl kommer till att betala extra för miljöräddande åtgärder så vill många att de görs men få är villiga att verkligen betala när det kommer till kritan.

    En liknande sak är exempelvis den återkommande rosa bandet insamlingen vi brukar köra i SweCat varje år. Vi säljer dels rosa produkter och har dels en insamling. I fjol handlade 2 st av 300 kunder dessa produkter. Ingen var med i insamlingen….

    #120540
    Parvelito
    Deltagare

    Problemet med ”klimatkompensering” är att det är ett rätt så luddigt och larvigt begrepp. Just nu verkar det gå ut på att man köper lite plantor som man planterar en skog av, för att den sedan skall ta upp all koldioxid man släpper ut. Nu kan vilken femteklassare som helst räkna ut att om vi så planterade skog på all tillgänglig landyta i hela världen så räcker inte det för att ta upp all koldioxid som vi släpper ut, och dessutom får vi svälta eftersom åkermarken täcks av skog. I takt med att fler klimatkompenserar kommer det att bli väldigt dyrt, om det nu skall vara äkta kompensation och inte något hitte-på.

    Sedan släpper ju transporterna ut mer än bara koldioxid. Många lastfartyg körs på högsvalig olja utan rening ute på oceanerna där inte lagar finns, än mindre någon som kan få dem att efterleva lagen. Hur kompenserar man för det?

    #120541
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Parvelito 17084 wrote:

    Problemet med ”klimatkompensering” är att det är ett rätt så luddigt och larvigt begrepp. Just nu verkar det gå ut på att man köper lite plantor som man planterar en skog av, för att den sedan skall ta upp all koldioxid man släpper ut. Nu kan vilken femteklassare som helst räkna ut att om vi så planterade skog på all tillgänglig landyta i hela världen så räcker inte det för att ta upp all koldioxid som vi släpper ut, och dessutom får vi svälta eftersom åkermarken täcks av skog. I takt med att fler klimatkompenserar kommer det att bli väldigt dyrt, om det nu skall vara äkta kompensation och inte något hitte-på.

    Sedan släpper ju transporterna ut mer än bara koldioxid. Många lastfartyg körs på högsvalig olja utan rening ute på oceanerna där inte lagar finns, än mindre någon som kan få dem att efterleva lagen. Hur kompenserar man för det?

    Visst är det luddigt och svårt, men min egen högst personliga åsikt i frågan är att det är bättre att göra lite än ingenting alls. Jag planterar gärna lite träd för att klimatkompensera.

    Kan berätta en rolig anekdot från när jag var i Uppsala och åt på Max sist, som visar luddigheten och hur svårt det är eftersom det sällan görs.
    De har ju koldioxidmärkt alla sina produkter för att man ska kunna välja miljösmart. En blondin framför mig i kön (och ja, hon var verkligen blondin) utbrast till sin väninna, ”kolla det är lika mycket kalorier i glass som en morot, det är ju jättebra. Jag har alltid trott att det var mer kalorier i glass. Nu ska jag ha glass till efterätt om deras är så fettsnål”.
    Det säger lite om att man måste informera också, om vad det är man gjort.

    #120543
    danielandersson
    Deltagare

    Tidigare gick ju ”klimatkompensationen” ut på att köpa utsläppsrätter, som senare visade sig vara helt meningslösa eftersom det redan fanns fler på marknaden än som behövdes – totalt utsläppet minskade inte även om många svenskar hakade på och köpte.

    Det ska dock påpekas att TANKEN är god.

    Det roliga är att så fort vi plockar in produkter som är miljövänligare än andra produkter, ja, då skiter kunderna i det.

    iPhone-ägare bryr sig kanske mindre? :-/

    #120544
    Parvelito
    Deltagare

    @Kodmyran 17085 wrote:

    Nu ska jag ha glass till efterätt om deras är så fettsnål”.

    :-)

    Jag tror det är viktigt att göra saker, och att berätta vad man gör. Men man måste göra saker i hela kedjan.

    Hur väljer man ut de produkter som man säljer, hur transporteras de till Sverige, hur lagras de, hur packas de, och hur transporteras de ut till kunden. DHL har t.ex. klimatkompensation för co2-utsläppen i deras tjänst Servicepoint, men jag kan erkänna att jag är rätt så dålig på att informera mina kunder om det. Mest för att jag inte har några bra svar på resten av miljöproblematiken. Jag kontrollerar en för liten bit för att kunna svara för miljöpåverkan, och att döma av det jag ser i leveranserna så skall jag nog inte förvänta mig för mycket åt det hållet heller.

    Kontentan är att jag tror att de som bryr sig, mycket snabbt ser igenom en klimatkompensering av transporterna mellan ditt lager och till dem, och börjar ifrågasätta resten av hanteringen. De som inte bryr sig kommer att undra om det blir billigare om man skippar den där kompensationen.

    Sedan finns ju så klart blondinerna… :-)

    Och för att återknyta till Max så har de i sin Drive Thru inget emot att folk sitter i sina bilar och beställer mat medan avgaserna sprutar ut. Där kan vi prata dubbelmoral som rätt många ser igenom.

    #120548
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Parvelito 17088 wrote:

    :-)

    Jag tror det är viktigt att göra saker, och att berätta vad man gör. Men man måste göra saker i hela kedjan.

    Hur väljer man ut de produkter som man säljer, hur transporteras de till Sverige, hur lagras de, hur packas de, och hur transporteras de ut till kunden. DHL har t.ex. klimatkompensation för co2-utsläppen i deras tjänst Servicepoint, men jag kan erkänna att jag är rätt så dålig på att informera mina kunder om det. Mest för att jag inte har några bra svar på resten av miljöproblematiken. Jag kontrollerar en för liten bit för att kunna svara för miljöpåverkan, och att döma av det jag ser i leveranserna så skall jag nog inte förvänta mig för mycket åt det hållet heller.

    Visst är det så, det är svårt att kunna svara för allt eftersom man kontrollerar en liten bit, men jag lever hellre efter mottot att göra lite än inget alls. Men det är klart jag är nog en sån där utdöende miljömupp som hoppas kunna påverka lite i alla fall :D

    #120549
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @lunarmys 17087 wrote:

    Tidigare gick ju ”klimatkompensationen” ut på att köpa utsläppsrätter, som senare visade sig vara helt meningslösa eftersom det redan fanns fler på marknaden än som behövdes – totalt utsläppet minskade inte även om många svenskar hakade på och köpte.

    Det ska dock påpekas att TANKEN är god.

    Det roliga är att så fort vi plockar in produkter som är miljövänligare än andra produkter, ja, då skiter kunderna i det.

    iPhone-ägare bryr sig kanske mindre? :-/

    Jag tror det kan vara så. När jag plockade in filtar av eco ull så sålde de slut på ett litet kick, och folk mailade och frågade efter dem i stället för dem vi hade i lager, så mina kunder kanske är mer miljömuppar :D

    #120550
    Abbesnabb
    Deltagare

    Kodmyran, jag ansluter mig till din miljömuppsgrupp som fattar att jag inte själv räddar världen genom mina små miljöval men jag tycker ändå att det är bättre att göra något än att göra inget.

    #120822

    @Abbesnabb 17094 wrote:

    Kodmyran, jag ansluter mig till din miljömuppsgrupp som fattar att jag inte själv räddar världen genom mina små miljöval men jag tycker ändå att det är bättre att göra något än att göra inget.

    Börja cykla :)

    Jag personligen tror att det bara är en affärsgrej, tror inte de ”klimatkompenserar” något vidare värst.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.