hej

Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Varning för paypal!!!!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95761
    newintown
    Deltagare

    Jag tänkte varna alla som acceptera betalningar via paypal att inte ta emot paypal betalningar om man inte kan följer sändningen online hela vägen, det hjälper inte heller att skicka varan med posten som rekommenderad brev, (vilket man kan bara följer till vissa länder via posten.se), paypal kommmer inte att acceptera postens kvitto med fullständig adress på köparen, inlämningsdatum osv när det skulle uppstår ett tvist. De kommer endå betalar pengar ut till köparen utan att till exempel inväntar resultatet av postens reklamations ärende. En reklamation hos posten kan ta upp till några månader och få man sen ett bekräftelse av posten att varan har kommit fram då bryr sig paypal jävla skit och dina pengar är försvunnen blir försvunnen.

    #120751
    Richie72
    Deltagare

    Kan du berätta lite tydligare vad som hänt. Menar du att en kund har hämtat ut ett rekommenderat paket och sedan säger att han/hon inte fått det? Det är ju i så fall ett bedrägeri som bör polisanmälas.

    Jag använder PayPal och jag tycker det fungerar jättebra. Lätt att få kontakt och många utländska kunder använder det.

    #120753
    nobynator
    Deltagare

    Förklara mer… det du drog upp säger inte mycket då det alltid funkat för mig med paypal.

    #120833
    Bjorn
    Deltagare

    Tyvärr är det så, säkerheten ligger endast på köparens sida, det är helt otroligt.

    #120835
    Richie72
    Deltagare

    @Björn 17403 wrote:

    Tyvärr är det så, säkerheten ligger endast på köparens sida, det är helt otroligt.

    Men pratar vi om ett rekommenderat brev? Jag tycker mest det känns som nonsensgnäll eftersom vi helt saknar fakta. Om jag skickar hem en vara till en kund som säger sig inte fått det så är det så klart man inte kan kräva in pengar, det skulle öppna för en flod av oseriösa aktörer. Vi som e-handlare har ett ansvar att se till att kunden får sitt paket, det kan vi inte smita ifrån.

    Jag gillar PayPal och har inte haft något problem. Därför är jag väldigt intresserad av att få mer information om detta. Särskiljer sig PayPal från exempelvis Klarna?

    Frågan kvarstår: Vad har hänt?

    #120867
    Zabler
    Deltagare

    Samtliga aktörer av faktureringstjänster, Klarna, Fortus, Svea med flera lär ha inskrivet i sina klausuler att godset måste åka i en spårbar försändelse för faktureringsbolaget skall stå bedrägeririsken.

    Annars kommer du själv stå där med byxorna nere.

    #120868
    Parvelito
    Deltagare

    Det jag tror har hänt är att trådskaparen sålt något till USA, och tagit betalt med Paypal. Försändelsen är skickad som REK. Köparen har sedan till Paypal anmält att denna inte fått godset. Eftersom det tydligen sedan tar Posten flera månader att reda ut vad som skett med försändelsen så har Paypal betalat tillbaka pengarna till köparen och vägrar sedan att öppna ärendet igen när Posten äntligen är klara med sin undersökning och kan berätta att köparen kvitterat ut försändelsen.

    Jag kan till viss del förstå Paypal, och det enda rätta är att skicka med något företag där försändelsen är spårbar online hela vägen, vilket alldeles uppenbart Postens rek till utlandet inte alltid är.

    #120870
    GregerA
    Deltagare

    Jag vet inte exakt vad som gäller för REK till USA, men normalt så tappar Posten spårningen när försändelsen lämnar Sverige. Sedan får man gå in på mottagarlandets postbolags hemsida och spåra det där (på samma nummer). Det brukar dyka upp där så snart det kommit in i landet.
    I det här fallet borde det gå att spåra via USPS hemsida.

    #121412
    PeterH
    Deltagare

    Jag håller med om uttalandet att PayPal enbart är ett skydd för köparen, detta känns även som något ganska allmänt känt.

    Ett exempel är Spanien där vissa e-handelsplattformar inte tillåter PayPal som betalningsalternativ på grund av för mycket scammers. Personerna beställer varor som betalas med PayPal. När varan sedan anlänt meddelas det till PayPal att man inte fått sin vara och kunde får sina pengar tillbaka av PayPal som i sin tur kräver in dessa av handlaren. Det spelar ganska liten roll vad handlaren säger eller har för bevis. Som köpare kan man påstå att paketet som hämtats ut (om det går att bevisa att paketet hämtats ut) inte innehöll det den skulle utan tidningspapper/tegelstenar/vad-som-helst.

    Verkar dock inte vara så vanligt i Sverige…..ännu

    #121425
    Richie72
    Deltagare

    @PeterH 18058 wrote:

    …Ett exempel är Spanien där vissa e-handelsplattformar inte tillåter PayPal som betalningsalternativ på grund av för mycket scammers. …

    Att en e-handelsplattform skulle ta bort ett betalningsalternativ på grund av för mycket ”scammers” känns ju som ett skämt:confused:. Det är ju upp till e-handlaren hur man väljer att skicka sina paket. Man behöver ju inte skicka juveler med b-post och genomskinliga kuvert.

    PayPal skiljer sig ju inte från exempelvis Klarna, du som säljare är ansvarig för att paketet du skickar når kunden.

    Tänk dig hur det skulle vara om det var tvärtom. Då skulle du kunna få en faktura av ett bolag och så är det upp till dig att bevisa att du inte fått varan. Det skulle öppna upp för riktiga bedragare och varenda konsument med internetuppkoppling skulle bada i ett hav av falska fakturor.

    Om du har en fysisk butik finns det snattare och tjuvar. Om du driver en e-handelsbutik finns det ”scammers” som du kallar dem. Sån är verkligheten och det är inte PayPal eller någon annans fel.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.