hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Ersättning för försvunnet paket hos DHL

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95788
    Stor Liten
    Deltagare

    DHL har tappat bort ett paket för oss någonstans i europa.
    Det innehöll varor för 4000:-, men DHL ersätter oss med 580:-
    Det gör mig förbannad. Jag har köpt en tjänst som de inte uppfyllt.

    När de tar betalt så går de på volymvikt, i vårt fall 35kg.
    När de ska ersätta, ja då går de helt plötsligt på verklig vikt, 7kg i vårt fall. Ersättningen är 83:-/kg. Det gör mig ännu mer förbannad.:mad:

    Har någon annan råkat ut för detta?
    Tilläggas kan att det gäller DHL Express och import inom EU. Paketet är alltså borttappat utanför sverige.

    DHL själva hänvisar till CMR-konventionen, och den är väl glasklar för alla E-handlare, eller hur?

    #120911
    Parvelito
    Deltagare

    @Stor & Liten 17492 wrote:

    DHL själva hänvisar till CMR-konventionen, och den är väl glasklar för alla E-handlare, eller hur?

    Ehhh, ja. Det är så det fungerar med i princip alla transportföretag vid internationell frakt. Det finns en del transportförsäkringar man kan teckna, men det är tveksamt om inte självrisken är större än 4kkr. Men för alla dem som importerar större och dyrare saker rekommenderar jag en transportförsäkring. Jag har varit med om både att båtar brunnit upp och att de gått till botten med containrar, och då är det skönt att ringa försäkringsbolaget. Det brukar kosta runt 1% av varuvärdet att försäkra om man gör det på hela sin import.

    #120912
    Zabler
    Deltagare

    DHLs ersättning för detta skall enligt för DHL Paket och Servicepoint vara MAX 500kr / kg (verklig vikt) och för övriga produkter tjänster MAX 150kr / kg (Verklig vikt).

    Vad som gör att de enbart värderar till 83 kr för dig har jag inte en aning om, men det hade varit intressant att veta.

    #120913
    Parvelito
    Deltagare

    Det är internationell frakt där 1kg = 8 Speciella DragningsRätter, vilket i sin tur är en fiktiv försäkringsvaluta som Internationella Valutafonden skapat. Just nu är 1SDR = 1,58706 USD vilket vid en kurs på 1USD = 6,40SEK blir ungefär 83kr/kg.

    #120914
    Zabler
    Deltagare

    Som jag sa, det där var intressant att veta. :)

    #120917
    Stor Liten
    Deltagare

    OK, tack Parvelito. Har nyss börjat med import, så detta var nytt för mig.
    Man får väl importera större mängder, så det lönar sig att försäkra.

    Men jag är fortfarande förbannad :D

    #120918
    Parvelito
    Deltagare

    @Stor & Liten 17499 wrote:

    Men jag är fortfarande förbannad :D

    Det skall man vara, det är ett sundhetstecken ;)

    Vad du kan vara glad över ärr att det inte var en pall för 50kilopix som försvann eller något sådant, utan att det är överkomliga lärpengar.

    #120923
    nobynator
    Deltagare

    Var glad att du får något, ett paket till ett värde utav 15.000kr lämnade DHL ut till fel mottagare som de inte betalade ut ett öre tillbaka. Var knappt 1 år sedan, såfort jag får lite tid ska jag ta tag i det och då förmodligen via en advokat som har lite mer kött på benen än jag om lagar och rätt.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.