hej

Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Hur utforma en blogg för bästa genomslag ?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95879
    dflswedenAB
    Deltagare

    Hej

    Har för att inte bli ruinerad på adcost (förlåt, adwords ;-) ) startat en blogg, kommer ha som mål att skriva 50% om affären och mina produkter, och 50% om blandat (tom tipsa om konkurrenter så länge vi inte har samma utbud..), böcker m.m.

    Men grundtanken är givetvis att dra in besökare till min ehandel, och boosta SEO för den. Är det något man ska tänka på vad gällande utformning av länkar, ankartext m.m. för att få maximal utdelning ? Vill ju inte ägna timmar åt den om det inte funkar map google’s algoritmer (eller i värsta fall bli straffad). Finns det några ”best practice” att kolla på ?

    hade tänkt att skriva som på Söt krokar | Design for Living – Blogg
    med länkar direkt till produktens köpsida, är det att föredra, eller ska man utforma länken(=> länkarna) på något annat sätt ?

    kort och gott, finns det några generella råd ?

    #121651
    pete
    Deltagare

    förstår inte varför du ska marknadsföra konkurrenter? bara för de inte har samma produkter nu betyder det inte att det alltid kommer vara så. hade aldrig gjort så

    #121652
    hansanders
    Deltagare

    @pete 18335 wrote:

    förstår inte varför du ska marknadsföra konkurrenter? bara för de inte har samma produkter nu betyder det inte att det alltid kommer vara så. hade aldrig gjort så

    Trovärdigheten !Naturligtvis blir trovärdigheten större och innehållet intressantare om man inte bara tjatar om sina egna grejer !
    Att på ett snyggt och opartiskt sätt nämna andra företag är nog inte fel, förutsatt att det har ett visst intresse hos den presumtive läsaren.

    #121663
    pete
    Deltagare

    @hansanders 18336 wrote:

    Trovärdigheten !Naturligtvis blir trovärdigheten större och innehållet intressantare om man inte bara tjatar om sina egna grejer !
    Att på ett snyggt och opartiskt sätt nämna andra företag är nog inte fel, förutsatt att det har ett visst intresse hos den presumtive läsaren.

    förstår ditt resonemang men håller inte med dig.

    Ska man använda bloggen för att generera stålar så hade jag hellre antingen gjort en integrerad blogg i sidan eller markerat utanför/annan domän men haft kvar kopplingen till butiken samt skippat biten med att marknadsföra mina konkurrenter. I syfte att verkligen försöka ”pimpa sitt shit”.

    Har man däremot som mål att i första hand skapa en trovärdig och seriös ”blogg” hade jag hellre försökt marknadsföra den på andra sätt. Alternativt visat annonser i text/banner/videoformat på bloggen fast i egenskap av ”annonsör”.

    Beror väl på hur man tänker på saken, endast bottom line sales nu till butiken eller skapa mervärde på andra sätt som kanske ger annan avkastning i framtiden.

    Bör också tillägga att jag aldrig har drivit en ebutik, är i uppstartsfasen av min första just nu. :D

    #121664
    dflswedenAB
    Deltagare

    @hansanders 18336 wrote:

    Trovärdigheten !Naturligtvis blir trovärdigheten större och innehållet intressantare om man inte bara tjatar om sina egna grejer !
    Att på ett snyggt och opartiskt sätt nämna andra företag är nog inte fel, förutsatt att det har ett visst intresse hos den presumtive läsaren.

    Precis. Nu kommer vi nog inte skriva om butiker som för den stil eller varumärken som vi kommer ha (t.ex. sagaform, kommer inte in i vår shop).

    Att försöka maskera en ”oberoende” blogg som just oberoende är nog extremt svårt, och kommer genomskådas. Har man med lite allmänt snack om andra leverantörer är det min tro att det är lättare med länkbyte, och förhoppningsvis hittar man en större läskrets. Men som sagt var, det är bara min teori..

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.