hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Frakt inom Sverige?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95886
    DORIS
    Deltagare

    Hej!

    Jag klurar på fraktalternativ och kostnadspålägg mot kund.
    Jag kommer ha betalningssystem via Payson till een början, dvs mot faktura, kort och direktinbetalning. Mina varor är barnkläder kommer kosta ca mellan 150-1500 kr/st och skickas främst inom Sverige. Vad bör jag ha för olika fraktalternativ och varför? Har ni tips på frakt inom Norden, Europa etc tas dessa även gärna emot!!!

    Vad kan man ta ut extra från kund per alternativ?

    TACK för svar från en nybörjare :)

    #121625
    danielandersson
    Deltagare

    @DORIS 18303 wrote:

    Jag klurar på fraktalternativ och kostnadspålägg mot kund.
    Jag kommer ha betalningssystem via Payson till een början, dvs mot faktura, kort och direktinbetalning. Mina varor är barnkläder kommer kosta ca mellan 150-1500 kr/st och skickas främst inom Sverige. Vad bör jag ha för olika fraktalternativ och varför? Har ni tips på frakt inom Norden, Europa etc tas dessa även gärna emot!!!

    Kolla konkurrenterna, de har gjort detta och vet vad som funkar för ERA kunder.

    @DORIS 18303 wrote:

    Vad kan man ta ut extra från kund per alternativ?

    Hur lång är en pinne?

    Det beror självklart på vad du säljer, vilken prisklass, vad andra butiker tar, vad som är rimligt, VAD DET KOSTAR DIG osv.

    Vi subventionerar frakten lite, men tycker i princip tycker vi att kunden ska stå för den. De slipper sätta sig i bilen, åka till butik, springa runt butik å försöka hitta produkt, stå i kö, dra kort, vänta på att maskin ska tycka att det är klart, köra hem. (typ)

    #121648
    fotofyndet
    Deltagare

    Det finns många olika filosofier när det gäller frakt och du lär måsta välja din. Vi kan grovt förenklat säga att det finns tre skolor:

    1. Frakten är något som du ”bjuder” kunden på, dvs du har ett påslag på varje vara som ska bära frakten.

    2. Frakten bär sig själv, du tar ut det frakten kostar av kunden. Den metoden kör vi, även om vi subventionerar frakten litegrann om man har handlat för över en viss summa.

    3. The Parvelito-way :D Genom att skaffa rabattfrimärken och på andra sätt pressa priset göra ett netto på frakten.

    Om du i dina många och långa förhandlingar med dig själv kommer fram till att det är nr 1 du ska köra på, så ska du tänka på att du ska ut med budskapet på sidan. Fri frakt säljer, det är nog ingen tvekan om det (frågan är om man kan räkna hem det, och det är ju det som gör skillnaden mellan potatisgratäng och inte på bordet) OCH så måste du räkna in det i priset på produkterna innan lanseringen. Jag tycker även att du ska vara medveten om att om du väljer alt 1 så kan du inte gå till alt 2 utan att kunderna skriker i högan sky. Att göra den omvända resan går dock bättre.

    Sen vem man ska skicka med är ju också en fråga med många svar. Vi kör Posten, av många anledningar. Dels så är våra produkter små och går som brev. Dels så har vi nära till Postombud, men längre till Schenker och långt till DHL. Många som skickar paket gör det med DHL via Pluskontot eller liknande och får riktigt bra priser.

    #121653
    Seitanfoods
    Deltagare

    @lunarmys 18306 wrote:

    Kolla konkurrenterna, de har gjort detta och vet vad som funkar för ERA kunder.

    Tillåt mig sticka in:

    Gör INTE som konkurrenterna gör, gör det som känns rätt för dig. Bara för att andra gör något (vad som helst) så betyder det inte att de vet vad de håller på med. Om konkurrenterna gör något som är riktigt korkat – ska man då göra samma som de? 😮

    Don’t compete – create. ;)

    #121654
    danielandersson
    Deltagare

    @Seitanfoods 18339 wrote:

    Om konkurrenterna gör något som är riktigt korkat – ska man då göra samma som de?

    Och om dom gör något rätt, ska man då skita i det?

    Det finns skäl till att folk inte uppfinner hjulet om och om igen.

    #121657
    fotofyndet
    Deltagare

    @Seitanfoods 18339 wrote:

    Tillåt mig sticka in:

    Gör INTE som konkurrenterna gör, gör det som känns rätt för dig. Bara för att andra gör något (vad som helst) så betyder det inte att de vet vad de håller på med. Om konkurrenterna gör något som är riktigt korkat – ska man då göra samma som de? 😮

    Don’t compete – create. ;)

    Man får ju givetvis inte stirra sig blind på EN konkurrent utan benchmarka brett i hela branschen. Då kan man nog bilda sig en bra uppfattning om vad som funkar i ens egen bransch. Om ALLA konkurrenter tex erbjuder fri frakt, så får man nog tänka igenom vad man ska erbjuda kunden för mervärde som kompenserar ett annat val av fraktlösning.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.