hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Avdrag för uppstartskostnader

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95957
    Erme
    Deltagare

    Hej!

    Jag planerar starta upp en E-handel och är intresserad av att veta exakt vad som räknas som uppstartskostnader och vilka avdrag jag kan göra för dessa.

    Intressant är också huruvida avdrag endast kan göras för sådant köpt innan momsregistrering eller ifall det går att räkna in allt som kan kopplas till uppstarten.

    Ex.
    Startuppgifter (inte månadsavgifter) för E-handeln som rör plattformen, kopplingar till funktioner som affärssystem, betalväxlar m.m.
    Webdesign för bygget av butiken.
    Böcker för förberedelse.
    Dator för genomförande.
    Köpt webadress.

    Listan kan göras lång.

    Tacksam för svar!

    Erik

    #122240
    Parvelito
    Deltagare

    Allt som räknar upp här är under normala förutsättningar avdragsgilla kostnader i ett företag som sysslar med webhandel. Kvitton och bokföring krävs naturligtvis. Om du avser att starta en enskild firma kan dessa saker dessutom vara avdragsgilla även om inköpen skett innan den registrerats. Väljer du en annan bolagsform är det däremot inte avdragsgillt direkt, utan då får då sälja in det till företaget som en privatperson vilket är krångligt och det blir ingen moms att dra av.

    #122388
    Erme
    Deltagare

    Tack för ditt svar Parvelito.

    Jag funderar även över bolagsformen. Det är väl varken skattemässigt eller sett till ansvaret motiverbart att ha en enskild firma istället för säg ett HB eller AB. Antar att bolagsform även påverkar trovärdighet gentemot kund, möjligheterna att förhandla om priser med leverantörer av varor och tjänster etc. Finns det något speciellt att tänka på när det handlar om E-handel och bolagsform eller är det att betrakta som vilken verksamhet som helst?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.