hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Google analytics information

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96073
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Läste lite om nya cookie lagen i dag, bland annat vad media analys skrivit. Insåg då att enl googles användarvillkor måste en webbplats som använder google analytics någon stans på webbplatsen meddela användarna om detta.
    Det tror jag gått en hel del spårlöst förbi….Hur många av er gör det på era webbplatser? Ni som inte gör det, dags att börja skriva in info.

    #123205
    hattifnatt
    Deltagare

    Men dagens cookie-lag räcker det att bara informera besökarna kring detta.

    Den nya lagen som träder i kraft 1 juli, har dock en viktigt ny punkt som säger att det inte räcker med att informera, utan att man måste ha besökarens ”medgivande” för att använda cookies. Det gäller även cookies från 3:e part, såsom Google (eller kanske din e-handelplattformsleverantör).

    Så det korrekta vore att ha en kryssruta som besökaren måste klicka i och sedan Ok för att bekräfta besökarens medgivande.

    #123206
    Emil
    Deltagare

    @Kodmyran 20084 wrote:

    Läste lite om nya cookie lagen i dag, bland annat vad media analys skrivit. Insåg då att enl googles användarvillkor måste en webbplats som använder google analytics någon stans på webbplatsen meddela användarna om detta.
    Det tror jag gått en hel del spårlöst förbi….Hur många av er gör det på era webbplatser? Ni som inte gör det, dags att börja skriva in info.

    Intressant. Vet du om det finns någon slags mall som innehåller all information som måste uppges? I googles användarvillkor eller? Det borde ju bara gå att lägga till info om google analytics där man informerar om användandet av cookies. Undrar vilken genomslag detta kommer att få, det är ju trots allt ganska få shoppar som meddelar om användandet av cookies.

    #123207
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @hattifnatt 20086 wrote:

    Men dagens cookie-lag räcker det att bara informera besökarna kring detta.

    Den nya lagen som träder i kraft 1 juli, har dock en viktigt ny punkt som säger att det inte räcker med att informera, utan att man måste ha besökarens ”medgivande” för att använda cookies. Det gäller även cookies från 3:e part, såsom Google (eller kanske din e-handelplattformsleverantör).

    Så det korrekta vore att ha en kryssruta som besökaren måste klicka i och sedan Ok för att bekräfta besökarens medgivande.

    Nu talar vi om äpplen och päron. Jag vet att den nya cookielagen kommer att kräva det och det är inte det jag pratar om, utan jag pratar om googles användarvillkor (vilka jag snubblade över när jag läste på om cookielagen). Det var dem jag trodde att många missat och ville tipsa om att åtgärna. Inte den nya cookielagen.

    #123208
    Emil
    Deltagare

    Borde inte då google gå ut med det till alla som använder analytics eller förväntar dom sig att man får reda på det genom den nya cookielagen? Nu har jag inte kikat något på vare sig nya lagen eller googles nya användarvillkor gällandes användadet av analytics utan svarar bara på den information som har getts i denna tråd.

    #123209
    hattifnatt
    Deltagare

    Nu talar vi om äpplen och päron. Jag vet att den nya cookielagen kommer att kräva det och det är inte det jag pratar om, utan jag pratar om googles användarvillkor (vilka jag snubblade över när jag läste på om cookielagen). Det var dem jag trodde att många missat och ville tipsa om att åtgärna. Inte den nya cookielagen.

    Ok, misstolkade detta.

    Frågan är om inte Google Analytics blir värdelöst i praktiken, om man ska följa den nya cookie-lagen.

    Tänk att man går in på en sida och ett meddelande kommer upp ”Kära besökare, vi använder cookies bla,bla,bla.. Godkänner du detta? Ja/Nej”. Så kommer 80% av alla besökare inte godkänna cookies, och besöksstatistiken blir totalt förstörd.

    #123210
    hattifnatt
    Deltagare

    Borde inte då google gå ut med det till alla som använder analytics eller förväntar dom sig att man får reda på det genom den nya cookielagen? Nu har jag inte kikat något på vare sig nya lagen eller googles nya användarvillkor gällandes användadet av analytics utan svarar bara på den information som har getts i denna tråd.

    Nej, vad jag har sett så har inget traffikanalysföretag kommit med någon kommentar kring lagen. Men lagen är tydlig, det blir en olaglig handling att i hemlighet använda cookies. Jag misstänker dock att många kommer strunta i lagen. Men notera att maximumböterna också höjs från £5000 till numera £500,000 !

    Datainspektionen – Vi skyddar din integritet i IT-samhället använder Google analytics, så på deras cookie-infosida hittar du exempel på hur man kan informera om användningen av Google Analytics. Sedan får vi se hur de gör för att leva upp till den nya lagen den 1 juli, ska bli intressant att se..

    #123211
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Emil 20089 wrote:

    Borde inte då google gå ut med det till alla som använder analytics eller förväntar dom sig att man får reda på det genom den nya cookielagen? Nu har jag inte kikat något på vare sig nya lagen eller googles nya användarvillkor gällandes användadet av analytics utan svarar bara på den information som har getts i denna tråd.

    Emil, det har stått i Google analytics användarvillkor länge…..det är inte nytt.
    Däremot tror jag att många missat det…
    Google har ingen skyldighet att gå ut och informera utan de förväntar sig att man läst användarvillkoren innan man använder tjänsten, men hur många gör det då i verkligheten…

    #123212
    Emil
    Deltagare

    @Kodmyran 20092 wrote:

    Emil, det har stått i Google analytics användarvillkor länge…..det är inte nytt.
    Däremot tror jag att många missat det…
    Google har ingen skyldighet att gå ut och informera utan de förväntar sig att man läst användarvillkoren innan man använder tjänsten, men hur många gör det då i verkligheten…

    Ja jag får väl erkänna att jag bara skummat igenom villkoren. Då antar jag att detta stått i deras villkor en längre tid, långt innan cookielagen kom upp på tapeten. Tack för tipset och jag ska ta och kolla igenom villkoren.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.