hej

Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Fakturera privatperson + Kreditupplysning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96358

    Fakturera privatperson + Kreditupplysning

    God kväll!
    Jag har en kund som har skickat en beställning på strax över 17 000kr som vill ha detta mot faktura.
    Eftersom det är väldigt mycket pengar för mig som liten e-handlare tänkte jag nu få lite hjälp från er!

    Scoring är uppdelat från 1-10 där 1 är svag kreditvärdighet och 10 är mycket god kreditvärdighet.
    Kommer köra igång med Klarna men idag fakturerar vi själv.
    Skulle ni fakturera kunden?
    Jag tycker själv att det ser bra ut men 17 000:- vill man inte bli blåst på

    Enl kredit upplyningen ser det ut så här
    Civilstånd: Gift
    Scoring
    Scoring
    Scoringvärde 7
    Kommentar Kreditvärdig
    Information
    Inkomst senaste taxeringsåret Summa (SEK)
    Sammanräknad Inkomst 164 443 (13704 / mån)
    Inkomst av Tjänst 217 008 (18084 / mån)
    Fastighetsinnehav
    Innehav av fastighet Nej
    Betalningsanmärkningar Antal Summa (SEK)
    Anmärkningar – 0
    Utmätning Nej
    Skuldsanering Nej
    Skuldsaldo Antal Saldo (SEK)
    Totalt – 0

    #126860
    pyhobby
    Deltagare

    Jag har ingen erfarenhet av att tyda kreditupplysningar själv, det finns säkert många andra här som kan hjälpa dig.

    Man ska ju dock inte glömma bort risken att det är någon som beställer i någon annans namn/personnummer. 17.000kr är nog ingen orimlig summa egentligen för en flugfiskefantast, men du kan ju vara lite extra uppmärksam på om personen har ett efternamn likt Johansson, Svensson etc. Detta i kombination med en adress i tex Malmö skulle få mig att bli lite misstänksam.

    #126861
    Macondax
    Deltagare

    Några handfasta tips, som jag baserar mina analyser av kreditupplysningar med (jag skickar uteslutande faktura till kunder, där det inte alls är ovanligt att beloppet springer över 10 000:-).

    – Har kunden betalningsanmärkningar?
    – Vilken taxerad tjänsteinkomst har kredittagaren?
    – Är beställningens storlek rimlig, i förhållande till månadslönen (hur mycket pengar kan kunden tänkas ha över, när alla fasta boendekostnader är betalda)?
    – Vad säger magkänslan? Bra eller dålig?

    Man skall inte riktigt stirra sig blind på just tjänsteinkomsten (eller total inkomst), det finns trots allt människor som sitter med större sparade kapital, för att kunna göra liknande ”investeringar” i sina hobbies.

    En annan sak att tänka på, precis som pyhobby är inne på, Vad heter kunden? Vart bor kunden? När är kunden född? Har kunden ett vanligt svensson-namn, bor i t.ex. Malmö och är född efter 1985 skulle jag börja fundera på om detta inte var för bra, för att vara sant.

    EDIT: Har du tidigare haft någon/några beställning/beställningar som är i denna storleksklassen, eller hur är 17 000:- emot snittordern?

    #126862
    Nicklas
    Deltagare

    Det finns massor av bolag som köper fakturor om du känner dig osäker.
    Kolla med typ sveaekonomi eller liknande om de köper fakturan av dig så slipper du risken men blir av med en del av kakan.

    #126863
    GregerA
    Deltagare

    men du kan ju vara lite extra uppmärksam på om personen har ett efternamn likt Johansson, Svensson etc. Detta i kombination med en adress i tex Malmö skulle få mig att bli lite misstänksam.

    Jag heter Andersson och bor i Malmö 😮

    Det är egentligen en stor summa för den inkomsten, men om det är en yngre person som bor hemma så är det i alla fall fullt rimligt.

    Titta på ordern om grejorna som beställts passar ihop, så att det inte bara är plockat en massa dyra grejor.

    Ett samtal till personen kan också vara en bra idé. Börja med att säga att du fått en beställning och att du bara vill kontrollera att det är personen i fråga som beställt det, eftersom det finns en o annan som beställer i andras namn.

    #126864
    pyhobby
    Deltagare

    ”Jag heter Andersson och bor i Malmö”

    Det är bara att flytta, med det namnet kan du bo i en by med max 32 personer för att vara på den säkra sidan;)

    Det finns gott om prylnissar inom flugfisket så summan behöver inte vara orealistisk tycker jag. Jag känner folk som gladeligen lägger massvis på nya spön och rullar även att det egentligen inte finns utrymme.
    De allra flesta som håller på med flugfiske (mig själv inräknat) vet ju att dyra spö fångar mest fisk:D

    #126865
    fotofyndet
    Deltagare

    @GregerA 24152 wrote:

    Ett samtal till personen kan också vara en bra idé. Börja med att säga att du fått en beställning och att du bara vill kontrollera att det är personen i fråga som beställt det, eftersom det finns en o annan som beställer i andras namn.

    På en order i den storleksordningen så skulle det bli mitt tips också. Ring på hemtelefonnumret isf, att regga ett kontantkort i nån annans namn misstänker jag är inget större problem. Då ser det bra ut om butiken skulle vilja kolla vem som är innehavare av numret som aviseringen går till.

    #126868
    nmn
    Deltagare

    Skicka mot postförskott om du är osäker, kostar inte så mycket i sammanhanget.

    Jag hade mailat kunden tackat för ordern och sagt att så stora order skickar vi mot postförskott. Är detta ok, så står vi för pf avgiften och fraktkostnaden. Antingen så blir kunden glad för att slippa frakten eller så hör du aldrig av honom igen och då var det en som inte tänkte betala. Sedan finns det de som börjar argumentera och då kan du också vara rätt säker på att de inte tänkt betala.

    #126870

    Magkänslan säger att jag inte kommer få pengarna, men hjärnan säger till mig att sälja!
    Varför ska jag ha en webbutik om jag inte säljer till kunderna? Det e inte lätt att ha en mage som vill något annat än hjärnan!:confused:
    Precis som pyhobby säger finns det gott om prylnissar inom flugfisket.

    Jag var lite otydlig igår. Det var två olika order som kom från samma person.
    Order 1
    Dyraste flugspöet
    Order 2
    2st jackor
    1st storlek L
    1st storlek XL.
    I order två har kunden även valt att få sakerna levererade till en annan person.

    Kunden heter inte Andersson och bor inte i Malmö.
    Kunden kvinna född 65, bor i Mölndal, leveransen ska till en person som är född 75 och bor i Kållered.
    När jag sökte efter personen på hitta.se så har personen 11st mobilnr reggade på sig och 1 fastnr, ringde till kunden men hon var inte hemma förrän kl 16.

    Låter hon trevlig och det är så att det är hon som beställt så skickar jag.
    Får bli läropengar och en ansökan hos Baltic inkasso om det skiter sig =)

    #126871
    NO LINGO
    Deltagare

    Jag hade aldrig skickat utan förskottsbetalning eller mot postförskott om jag hade varorna i eget lager men det är jag det. Min erfarenhet är att du inte kan lita på någon. Upplägget med olika leveransadresser och olika storlekar på plaggen i beställningen luktar skumt. Det finns massor av folk (inte bara i Malmö) som livnär sig på att ta upp beställningar från mindre nogräknade och sedan lura företag på dessa varor. Vi har råkat ut såna bedrägeriförsök massor av gånger och därför har vi valt att bara skicka egna fakturor till stat, kommun, landsting och riktigt stora företag. Alla andra får snällt finna sig i att bli granskade och godkända av Klarna eller betala på annat sätt. Jag ser ingen anledning till att riskera mina pengar för att inte stöta mig med kunden. Mitt råd blir att prata med kunden, förklara situationen och be om förskottsbetalning första gången. Sköter han det så får han sen handla mot kredit. Om han inte köper det så vill du ändå inte ha honom som kund. En fruktsam affärsrelation måste ju gå åt båda hållen.

    http://www.billigaarbetsklader.se/kortbedragare-gore-sig-icke-besvar-n-64.aspx

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.