hej

Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kreditupplysning

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96602
    annnil
    Deltagare

    När vi skulle bestämma oss för betalningsalternativ så letade jag mycket i det här forumet och granskade olika förslag och eftersom jag både har läst och jobbat med ekonomi och kan fakturering på mina 5 fingrar så kändes det inte aktuellt att lämna bort det till någon annan.

    Då kommer vi ju till problemet kreditupplysningar och efter att ha läst detta forum om det också så tänkte jag i mitt stilla sinne att de inte var särskild dyrt och det kostade några kronor styck så när jag ringde Creditsafe trodde jag att jag skulle sätta morgonkaffet i halsen när han sa 2500 för 100st.
    Lugnade mig dock lite när jag ringde Justitia och fick 250 för 2495 (2995 sa han först men ringde upp mig 2 min senare och gav mig 2495).

    Nu vet jag ju att det är en ny lag från januari där det måste gå ut brev till kunden så det har gjort att det blivit dyrare men den här killen på Justitia sa även att de har blivit dyrare överlag.

    Stämmer det att det har blivit dyrare? Är 2495 för 250 rimligt eller ska man behöva pruta mer/ringa runt till fler?

    #128358
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror inte att du hittar så mycket billigare i den kvantiteten.

    #128359
    fotofyndet
    Deltagare

    Då tycker jag nog att du fick ett ganska bra pris med det antalet.

    #128360
    Plastskivor
    Deltagare

    Det har ju blivit dyrare genom lagändring om kopia till omfrågad.
    Vissa anger pris för detta separat, så om du tar in prisuppgifter så kolla om det ingår (inkl porto) eller om det blir extrakostnad för det.

    #128361
    Tomas
    Deltagare

    Jag fakturerar själv och använder Justitia sedan flera år men tar nästan aldrig kreditupplysning utan nöjer mig med anmärkningskontroll. Inkomst mm känns inte nödvändigt då det inte berättar om personen i fråga har pengar till just det här köpet. Men har man en anmärkning sedan tidigare, ja då är risken stor att man inte tänker betala. Omfrågandekopia skickas ut också vid anmärkningskontroll. Men den är billigare att ta än en kreditupplysning. Kan ju vara ett alternativ också.

    #128363
    annnil
    Deltagare

    @Plastskivor 25786 wrote:

    Det har ju blivit dyrare genom lagändring om kopia till omfrågad.
    Vissa anger pris för detta separat, så om du tar in prisuppgifter så kolla om det ingår (inkl porto) eller om det blir extrakostnad för det.

    Ja, precis. Jag förstod det sen så jag kollar om det ingår eller ej.

    #128364
    annnil
    Deltagare

    @Tomas 25787 wrote:

    Jag fakturerar själv och använder Justitia sedan flera år men tar nästan aldrig kreditupplysning utan nöjer mig med anmärkningskontroll. Inkomst mm känns inte nödvändigt då det inte berättar om personen i fråga har pengar till just det här köpet. Men har man en anmärkning sedan tidigare, ja då är risken stor att man inte tänker betala. Omfrågandekopia skickas ut också vid anmärkningskontroll. Men den är billigare att ta än en kreditupplysning. Kan ju vara ett alternativ också.

    Ja, läste att någon i detta forum gjorde endast anmärkningskontroll om det är ett lågt belopp så är lite inne på den varianten. Får man fråga vad du betalar för den tjänsten?

    #128365
    Jacob B
    Deltagare

    Vi använder Ratsit för att kontrollera företagskunder. En anmärkningskontoll kostar 7 kr (+5 kr för kännedomskopia om det är en privatperson/enskild firma). Men (!), du får rabatt beroende på hur mycket du laddar Ratsit-kontot med. Fungerar smidigt eftersom man ibland vill ta en större kreditkoll, vilket helt enkelt avräknas från Ratsit-kontot.

    Saxat från ratsit.se:
    ”Startpaket med 30 % rabatt
    Vårt förmånliga startpaket har ett värde av 700 kr, men du betalar endast 490 kr. Startpaketet kan beställas en gång per kund. ”

    #128366
    GregerA
    Deltagare

    Om du blir medlem i Lessmore så kan du ta privatupplysningar för 19:-/st utan krav på antal och förskottsbetalning. Informationen kommer från Creditsafe och Soliditet, beroende på vilken upplysning man tar.

    Jag kan ge dig en inbjudan så får du även halva årsavgiften första året.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.